| پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
اخبار > گذري بر نشست بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی


  چاپ        ارسال به دوست

گذري بر نشست بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی

نخستین نشست بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی، عصر روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه به همت اتحادیه زنان پیرو ادیان توحیدی و همکاری مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و انجمن های مربوط به زنان در سالن سرو پارک پردیسان تهران برگزار شد.
در این مراسم خانم دکتر فریبا علاسوند، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به این که در قرآن نسبت به کتب مقدس ادیان دیگر آیات زیادی از نظر کمی و کیفی به اثبات جایگاه زن و مرد اختصاص دارد، بیان داشت: در زمانی که زنان و دختران زنده به گور می شدند و آنها را به اندازه یک شیء هم به حساب نمی آوردند، قرآن کریم یک نهضت فرهنگی بزرگ ایجاد کرد که در رویکردهای فلسفی خود تأکید بر برابری جایگاه زن و مرد دارد.
در ادامه مراسم خانم یعقوبی عضو انجمن زنان آشوری تهران با بیان این که مؤلفه های محبت، از خود گذشتگی و احترام متقابل به عنوان کارکردهای خانواده در روابط اجتماعی است، گفت: مهم ترین رسالت خانواده تربیت فرزندانی است که پیام های فوق را در زندگی خود اجرا کنند.
همچنین مرصدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در تفکر یهودی ایجاد صلح و صفا در خانواده نیازمند مقدماتی است، اظهار داشت:‌ شأن و منزلت هرکس در خانواده باید حفظ بشود و هرکسی در جایگاه خودش قرار بگیرد و شرح وظایف همه اعضای خانواده هم مشخص است.
لازم به ذکر است در این مراسم کارشناسان مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و نمایندگان انجمن های مختلف مربوط به زنان نیز حضور داشتند.
عضو جمعیت زنان آشوری گفت: رشد فزاینده آمار طلاق، جرایم جنسی، خشونت علیه زنان و غیره معضلاتی است که دگرگونی در تعریف خانواده موجب آن شده است.
آیلین یعقوبی در نخستین نشست «بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی» که از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد،اظهار کرد: چهار مولفه محبت، از خود گذشتگی، اطاعت و احترام متقابل بر روابط اجتماعی، کارکردهای خانواده را از تمام ابعاد خود متاثر می‌کند. ریشه بسیاری از رفتارهای غیر جامعه پسند کودکان و نوجوانان مانند بزه‌کاری، جرم، اعتیاد و غیره را باید در خانواده جست‌وجو کرد.
وی افزود: تجددگرایی و رشد شتابنده صنعت و فناوری‌، عوامل، نقش‌ها و پایگاه‌های اجتماعی و آحاد جامعه را در بطن نهادهای اجتماعی تغییر داده است. مفهوم مادری و همسری زنان متاثر از توسعه فرهنگی و به تبع آن اشتغال زنان به حداقل میزان رسیده است.
یعقوبی در ادامه گفت: وجود خانواده‌های تک والدی که بیشتر آنان تحت سرپرستی زنان قرار دارند. شکل‌گیری و رواج هم‌جنس‌خواهی و مشروعیت ازدواج هم‌جنس‌ها، چالش‌های جدی است که اندیشمندان جامعه‌شناسی خانواده و روانشناسان تربیتی را به خود مشغول ساخته است.
عضو جمعیت زنان آشوری در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مسوولان و مدیران جوامع مختلف باید نگرش دیگری را برای حفظ هویت و نهاد خانواده در پیش بگیرند، چرا که خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که در طول زمان‌های مختلف بار انتقال و غنی‌سازی تحولات بشری را بر دوش می‌کشند.
وی تاکید کرد: توجه به علل زیربنایی تزلزل بنیاد خانواده در غرب صنعتی، شواهد مستند ارزشمندی را برای پیشگیری از آسیب‌های وارده به مفهوم خانواده در جوامع در حال توسعه مانند جامعه ما را فراهم کرده است.
یعقوبی در پایان گفت: خانواده زمینه‌ساز و بستر رشد ارزش‌های فرهنگی و الهی است که اگر پابرجا باقی بماند، تعالی و رشد بشر درکلیه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تضمین می‌کند.
خانم فریبا علاسوند، استاد حوزه و دانشگاه عصر در نشست «بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی» با اشاره به این که در قرآن نسبت به کتب مقدس سایر ادیان توحیدی، آیات زیادی از نظر کمی و کیفی به اثبات جایگاه زن و مرد اختصاص دارد، اظهار داشت: در زمانی که زنان و دختران زنده به گور می شدند و به اندازه یک شیء هم آنها را به حساب نمی آوردند، قرآن کریم یک نهضت بزرگ فرهنگی را ایجاد کرد که در رویکرد فلسفی خود به برابری جایگاه زن و مرد تأکید دارد.
وی بیان داشت: علامه طباطبایی از آیه اول سوره نساء برای بیان برابری جایگاه زن و مرد بسیار استفاده می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عبارات مختلفی در کتاب مقدس وجود دارد که در آن از زن و مرد به عنوان دو فرد انسانی خواسته شده تا از قابلیت های خود استفاده کنند، ابراز داشت: امروز در دنیا آنقدر از مادی گرایی خسته شدند که می گویند ما جز در پرتو پایبند بودن به ارزش های اخلاقی، زندگی با نشاطی نخواهیم داشت.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به این که امر ارزشی چیزی است که برای انسان سعادت ساز است، گفت: سقراط بهترین فضیلت ها را فضائل عقلی می دانست و بهترین زندگی را در سایه عقل تعریف می کرد.
علاسوند اظهار داشت: در کتب مقدس از خانواده به عنوان معبدی کوچک نام برده می شود که در آن مأموریت خطیری به عهده زنان گذاشته شده است و زن و شوهر حق دارند اوقاتی را جدای از هم به امور معنوی بپردازند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اشتراکات ادیان توحیدی در باب خانواده بسیار زیاد است، گفت: در قرآن کریم داریم که بنی آدم از کرامت ذاتی برخوردارند و یک موجود، صرف این که انسان است کرامت دارد.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان عنوان کرد: شاید یکی از پایه های مهم نظریه مکملیت زن و مرد، بحث تفاوت ها است و در قرآن کریم،تفاوت ها بسیار بیان شده است.
علاسوند در ادامه این مطلب بیان داشت: از دهه هشتاد به بعد که دانشگاه هایی مانند هاروارد تصمیم گرفتند در این باره تحقیق کنند، مشخص شد زن و مرد نه فقط در اندام های ظاهری، بلکه در مغز با هم متفاوتند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بحث تولید مثل بیان داشت: علامه طباطبایی هدف از ازدواج را تولید مثل می داند که سپس در طولش اهداف دیگری مانند به آرامش رسیدن و بهره وری اقتصادی هم وجود دارد.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: نسل پاک در همه ادیان مهم است و ازدواج با محارم را همگی حرام می دانند.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از سوء تفاهم‌های پیروان ادیان مختلف از دیدگاه غیر کارشناسانه آنها به متون حجیم فقه سایر ادیان نشات می‌گیرد، بنابراین زمانیکه قصد داریم از منابع فقهی ادیان دیگر استفاده کنیم، باید از نظر افرادی بهره ببریم که با این متون آشنایی کافی دارند. سیامک مره‌صدق در نخستین نشست «بررسی اهمیت و جایگاه خانواده از منظر ادیان توحیدی» که مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به همراه برخی از انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برگزار کرد، افزود: درک فقهی ادیان دیگر برای افراد غیر روحانی نه تنها مشکل است بلکه ممکن است باعث شود که آنان برداشت‌ متضادی از این متون بکنند و در سراسر جهان ادیان به صفاتی متهم می‌شوند که در آنها وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: با مشکل تفسیر به رای مواجه هستیم که در زمینه متون دینی هم صدق می‌کند. اگر فردی اشراف کافی به متون دینی نداشته باشد، ممکن است هر چه بخواهد در آنها پیدا کند. بنابراین تنها کسانی حق برداشت از فقه ادیان مختلف دارند که به آن اشراف کامل داشته باشند.
نماینده کلیمیان در مجلس با اشاره به دین یهود، اظهار کرد: عقل انسان کامل نیست و تفکر سکولار به تنهایی نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، بنابراین دیدگاه‌های اومانیستی و سکولار نمی‌توانند رابطه خانواده را در تفکر دینی ترویج کند. بر اساس تفکرات دینی انسان محدود در چارچوب‌ها می‌شود، ولی تفکر اومانیستی چارچوب نمی‌شناسد.
وی افزود: افرادی که تن به تفکر سکولار و اومانیسم می‌دهند، نباید در مورد امور مختلف قضاوت کنند، این در حالی است که در تفکر یهودی افراد بر اساس رفتار و کارهایشان مورد قضاوت قرار می‌گیرند.
مره صدق در ادامه گفت: بر اساس دیدگاه دین یهود، اتفاقاتی که در یک خانواده می‌افتد به سه گروه تقسیم می‌شود. مورد اول مربوط به جنبه‌های اخلاقی و عقیدتی است. پدر و مادر وظیفه دارند در زمینه مباحث اخلاقی و مذهبی در مقابل فرزندان خود نرمش نشان ندهند و بر روابط زوج تاکید می‌شود و چنان که یکی از آنها مورد ظلم دیگری قرار گیرد، کسی که زودتر گذشت کند، جایگاه بهتری دارد.
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در زمینه آموزش لازم نیست که افراد خانواده در زمینه فقه یهود آموزش کامل ببینند، اما باید حداقل‌هایی را درباره این دین بیاموزند.


١٠:٠٢ - 1391/08/08    /    شماره : ١٨    /    تعداد نمایش : ١٢٦٧







سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 555765
 بازدید امروز : 531
 کل بازدید : 1399541
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5
 زمان بازدید : 0/1875
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.