| پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
نخستین هم‌اندیشی زن از نظر حقوق بشر اسلامی

بسمه تعالی

"زن از منظر حقوق بشر اسلامی"


مقدمه :

زن از آن جهت که انسان است از حقوق انسانی بهره مند است .در عصر معاصر زنان غربی با تلاش و ایجاد جنبش هایی نظیر فمینیسم توانستند تا حدودی به این حقوق انسانی اولیه خویش دست یابند در حالیکه ادیان الهی بویژه دین اسلام این حق را از اوان خلقت بشر چنانکه در قرآن به آن اشاره شده برای زن و مرد ایجاد نمودند . در راستای تبیین حقوق بشر زن از منظر اسلام و ادیان الهی اتحادیه زنان پیرو ادیان توحیدی با حمایت برخی سازمانهای غیردولتی و مرکز امور زنان و خانواده نخستین هم اندیشی زن از منظر حقوق بشر اسلامی را برگزار نمود .

نخستین هم‌اندیشی "زن از منظر حقوق بشر اسلامی" در تاریخ سه‌شنبه 24 مردادماه مطابق با 14 اگوست 2012 در تهران برگزار شد. این نشست به همت مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ، و با همکاری اتحادیه بین‌المللی زنان پیرو ادیان توحیدی ، موسسه راهبردی دیده‌بان حقوق بشر، ، زنان دوستدار صلح و عدالت اجتماعی،‌ انجمن دوستداران خانواده موفق، کانون مهرورزان صلحو عدالت جهانی ، و ائتلاف ورزش بانوان کشور به مناسبت سالروز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و با هدف تبیین حقوق زن در اسلام در تهران برگزار شد.


 

 

 

 

 

 

 

سوسن صفاوردی معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده در ابتدای این نشست ،به سالروز حقوق بشر اسلامی و تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سال 1990 از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اشاره کرد و  با بیان این که این اعلامیه با وجود اعلامیه حقوق بشر جهانی و برخلاف میل کشورهای غربی تصویب شد، به طرح سئوال‌های ذیل پرداخت : آیا حقوق بشری که امروز مطرح است جامع و جهان‌شمول و پاسخگوی نیازهای امروز بشر است، آیا کسانی که خود از بانیان به راه افتادن جنگ‌های جهانی اول و دوم و قتل بیش از 50 میلیون کودک بوده‌اند و امروز سند حقوق بشر تنظیم کرده‌اند می‌توانند امروز در این عرصه مطالباتی داشته باشند، آیا این حقوق بشر با حقوق بشر اسلامی تطابق دارد یا خیر؟

در ادامه این نشست دکتر فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور طی سخنانی بر لزوم انجام بحث‌هایی در ارتباط با حقوق بشر به ویژه از منظر کرامت انسانی و نگاه اسلامی در کشور ، اظهار داشت  :" اگر قبول داشته باشیم دین اسلام برای به سعادت رساندن انسان‌ها آمده است پس ناگزیر چالش‌های حقوق بشر باید از طریق کشورهای اسلامی مطالبه شود. " وی با بیان این که برای بررسی این موضوع و در میان منابع موجود باید به سراغ قرآن کریم برویم، به نمونه‌هایی از آیات قرآنی مبنی بر تساوی زن و مرد در آفرینش، کسب فضایل، پاداش و کیفر اخروی و اشارات تاریخی اشاره کرد. بداغی  در ادامه به تفاوت‌هایی میان قانون اساسی جمهوری اسلامی و اعلامیه حقوق بشر جهانی اشاره و نکاتی چون توصیف خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه در قانون اساسی، هدفمند بودن ازدواج در قانون اساسی و برخلاف جوامع غربی، توجه به معنویت در زنان و خارج نمودن آنها از مادی گرایی و مصرف‌زدگی را از جمله این تفاوت‌ها بر شمرد.

دکتر بداغی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم گردآوری شبهاتی که در حوزه حقوق زنان وجود دارد و پاسخگویی به آنها اشاره و به شرح ریشه ایجاد این شبهات پرداخت. وی فهم نادرست و ناقص از احکام اسلامی، انکار تفاوت‌های ذاتی میان زن و مرد، نزول اخلاق و پایبندی به ارزش‌های معنوی و جدایی از دین، جایگزینی مساوات به جای عدالت، جایگزینی فرد به جای خانواده را از جمله دلایل ایجاد کننده شبهات در رابطه با حقوق زنان برشمرد.


 "دکتر مسعود اخوان فرد" رئیس سازمان حقوقدانان کشور از دیگر سخنرانان این "نشست هم انديشي زن از منظر حقوق بشر اسلامي» بود . وی  در سخنانی بر لزوم مطالبات مناسب در زمینه حقوق زنان در کشور و صرف نظر از آنچه در سطح بین‌الملل مطرح است تأکید کرد.

دكتر مسعود اخوان فرد در باره مدل های مختلف توجه به حقوق زنان اظهار داشت : "ضلع اول اين مدل ضوابط ، قوانين و مقررات است كه اين موضوع به مجلس مرتبط است البته در سطوح مختلف دستگاه‌هاي كشور اعم از حكومتي و غير حكومتي بايد اين ضوابط پياده شود. علاوه بر آن ضوابط بايد طوري طراحي شود كه قابليت رصد كردن داشته باشد. " وي ضلع دوم اين پيشنهاد را طراحي ساختار مناسب دانست و تاكيد كرد: "پياده سازي قوانين و ضوابط خوب نيازمند طراحي ساختار مناسب است كه در زمينه ساختارها دچار خلاء جدي هستيم، چه بسيار قوانين خوبي كه در مسير ساختار دچار كاستي‌هايي شده‌اند. "

 اخوان‌فرد در ادامه گفت: "ضلع سوم اين پيشنهاد پياده سازي قوانين و ساختار از سوي نيروي انساني متخصص و كارآمد است و قوه قضاييه بايد به اين موضوع توجه كند كه قضات ويژه‌اي در محاكم مربوط به امنيت زنان به كار بگيرد كه عدالت ويژه‌ي اين امر را دارا باشند و فردگرايي نداشته باشند. در قانون اساسي موارد زيادي وجود دارد كه هنوز اجرايي نشده است و بايد به ابعاد مختلف امنيت از جمله امنيت زنان دقت ويژه‌اي شود. "

رييس بسيج حقوقدانان كشور افزود:" ايراد جدي كه به غرب درباره مباحث حقوق بشر زنان گرفته مي‌شود مسئله فردگرايي است. اگر طبق قانون اساسي ايران، خانواده واحد بنيادين جامعه است آيا امنيت آن از امنيت مرزها كمتر است؟"

وي در ادامه تاكيد كرد: "لازم است بسته‌اي درباره خانواده تدوين شود و هيچ ساختار و نيروي انساني حق تعرض به آن را نداشته باشد.  " دکتر اخوان فرد  افزود:" مشكل ما در زمينه نيروي انساني سليقه‌اي برخورد كردن است. اين در حالي است كه ضوابط و ساختارها بايد خوب طراحي شود و به گونه‌اي زمينه سازي كنيم كه امكان برداشت سليقه‌اي وجود نداشته باشد.  " وي با اشاره به تصریح قانون اساسي نسبت به اهمیت خانواده اظهاركرد: "در مقدمه اين قانون خانواده با واحد بنيادين جامعه و كانون اصلي رشد و تعالي انسان شناخته شده است و دولت موظف است همه امكانات خود را براي آن به كار گيرد كه يكي از آنها تامين حقوق همه جانبه و امنيت غذايي عادلانه است.  "

اخوان فرد با تاكيد بر ضرورت نظام سازي در مقوله خانواده و حقوق زنان اظهار كرد:" در اين خصوص خلاءهاي جدي وجود دارد به عنوان نمونه در مقوله امنيت در اشتغال، فضاي اقتصادي، مالي و موضوعات مختلف مرتبط با خانواده اين خلاءها ديده مي‌شود و چون موضوع را به خوبي تبيين نمي‌كنيم نمي‌توانيم راهكار درستي براي آن بينديشيم."

رييس بسيج حقوقدانان كشور با اشاره به مهريه زنان اظهار كرد: "به علت پرداخت نادرست مهريه در حال حاضر شاهد مهريه‌هاي چند هزار سكه‌اي و پرونده‌هايي در دادگستري در اين زمينه هستيم كه اين وضعيت امنيت ايجاد نمي‌كند.  " وي با بيان اينكه دوران بخشي نگري گذشته است تاكيد كرد: "بايد به موضوعات همه جانبه بنگريم اگر ما مهندسي حقوقي را مطرح مي‌كنيم اين معماري بايد داراي حداقل‌هايي با عنوان يك نظام جامع الاطراف باشد. "

آقای اعلایی معاون اداره کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه از دیگر سخنرانان این هم اندیشی مهم بود . وی در سخنان خود به تبیین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه زن و خانواده و در چارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی پرداخت.

اعلایی با بیان این که راهبرد ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در حقوق بشر اسلامی بر سه محور استوار است گفت:" تثبیت نگاه برون‌گرا در کنار درون‌گرا در حوزه حقوق بشر و زنان،‌ احراز و احصاء اختلافات نظام اسلامی با نظام غربی در حوزه حقوق بشر و زنان و مفهوم سازی اسلامی و عرفی و اشاعه بین‌المللی آنها(جریان‌سازی) و همچنین نهاد سازی با دو هدف تثبیت مفاهیم و اجرا و نظارت، سه محور این راهبرد  هستند."

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معایب سند حقوق بشر اسلامی (OPPAW)که در سال 1990 در مصر به تصویب رسید اشاره و از درون‌گرا بودن این سند، عدم ارائه راهکارهای مناسب برای تطبیق ارزش‌های اسلامی و نگاه به ابعاد مادی زن و نقش او در توسعه به عنوان نمونه‌هایی از این معایب نام برد.

اعلایی با بیان اینکه زن در CEDAW و OPPAW به عنوان موجودی با هویت اقتصادی و سیاسی تعریف می‌شود، اذعان کرد: "موجودیت فرهنگی و تربیتی زن در در CEDAW و OPPAW غایب است و مفاهیم ذاتی که در حقوق بشر جهان وجود دارد باید بازنگری شود و اصلاحات لازم صورت گیرد."

در پایان این نشست سخنرانان به سئوالات حضار و خبرنگاران پاسخ گفته و بیانیه پایانی نشست قرائت شد.

 

بيانيه نشست تخصصي زن از منظر حقوق بشر اسلامي به شرح ذيل است:

حقوق بشر و كرامت انساني هديه ارزشمندي است كه خداوند متعال در وجود فرد فرد اعضاي بشريت به وديعه نهاده است.

اديان الهي نيز با تاكيد بر لزوم رعايت كرامت انساني، ارزشهاي متعالي حقوق بشري را به پيروان خويش آموختند. در اين ميان اسلام بعنوان آخرين دين توحيدي به نحوي جامع به تبيين حقوق بشر و ضرورت حمايت و رعايت آن پرداخته است. در حاليكه در جوامع غربي پس از سالها دوري از ارزشهاي حقوق بشري و نقض آن و عدم رعايت كرامت انساني ، جنبشهاي حقوق بشري به وقوع پيوست كه در نهايت به تصويب دهها سند در صدد توسعه و اعتلاي حقوق بشر منتج گرديد اما متاسفانه در دنياي امروز دول استكباري با استفاده از مناسبات قدرت و کاربست استادندارهاي دوگانه حقوق بشري از اين مفهوم ارزشمند، در پيشبرد اهداف سلطه جويانه خود و تحت فشار قرار دادان ساير كشورها بهره گرفتند و با اغماض از اديان الهي و تنوع فرهنگي و .... حقوق بشر را مبتني بر امانيسم تعريف نمودند. اين انحراف در مباحث حقوق زنان نيز بعنوان بخش مهمي از موضوعات حقوق بشري منتج به ناديده انگاشتن شأن انساني زنان ونگاه ابزاري به وي ،  فروپاشيدن خانواده ها وكم رنگ شدن اخلاق و معنويت ....گرديد.

بدون شک وقت آن رسيده است تا با بازنگري اسناد حقوق بشري ، با توجه به توصيه موکد اديان الهي بر رعايت حقوق بشر، با برطرف کردن خلأ اين اسناد و با پرهيز از سياسي نمودن حقوق بشر و دوري از مناسبات قدرت در تعاريف حقوق بشري و سيستم هاي نظارتي حقوق بشر ، ضمانت اجرايي موثري براي حمايت از حقوق انسانها ايجاد نماييم. لذا ما شركت كنندگان در اين نشست با اذعان بر اينكه دين مبين اسلام شناسايي و تبيين حقوق بشر بويژه حقوق بشر زنان را براي بشريت به ارمغان آورده است و با تکيه بر اصول و دستورات الهي اسلام پيرامون ارتقاء و حمايت حقوق و جايگاه والاي زنان درعرصه هاي مختلف فردي، خانوادگي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و لزوم ارائه تصوير صحيحي از دين مبين اسلام و نقش و جايگاه زنان مسلمان و مبارزه با تمام تلاشها در جهت ارائه تصوير تحريف شده اي از دستورات اسلامي و نقش زنان مسلمان در جهان  بر تحقق موراد ذيل تاكيد مي نماييم:

   تبيين حقوقي که توسط دستورات اسلامي براي زنان تعيين گرديده و اتخاذ سياستهاي مثبت براي رعايت اين حقوق و تقويت مشارکت فعال، موثر و سازنده زنان در سطوح و زمينه هاي مختلف زندگي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي مبارزه با جريان سازي انحرافي در کشورهاي اسلامي جهت پذيرش مفاهيم الگوهاي غربي در مورد زنان وخانواده تشويق کشورهاي اسلامي براي مشارکت فعال در عرصه بين المللي در قالب روابط دو يا چند جانبه و پرهيز از مواضع منفعلانه در مقابل استکبار ايجاد زمينه مناسب جهت تفاهم و تبادل نظر در حوزه زنان وخانواده بر مبناي دين مبين اسلام  ايجاد همسويي بين کشورهاي اسلامي در خصوص باز تعريف جايگاه وکرامت انساني زن در اسناد بين المللي بر اساس آموزه هاي الهي ساماندهي حمايت از حقوق بشر اسلامي زنان وکودکان از طريق ايجاد شبكه مدافعان زنان وکودکان مسلمان  قرباني نقض حقوق بشر  افزايش فعاليت هاي رسانه اي در خصوص ارتقاء حقوق بشر اسلامي و پايش نقض حقوق بشر بويژه حقوق زنان در پايان ضمن محكوم نمودن هرگونه اقدام و حركتي كه منجر به نقض حقوق بشر، تبعيض ميان ملتها، اسلام ستيزي و حمايت از اقدامات تروريستي ، نسل كشي مسلمانان نظير وقايع ميانمار، نقض حقوق بشر در بحرين، فلسطين و .....مي شود؛ از سازمان ملل متحد ميخواهيم، ضمن پايبندي به اهداف و مسئوليت هاي مندرج در منشور سازمان ملل متحد، با پرهيز از اعمال استانداردهاي دو گانه و دوري از مناسبات قدرت، هرچه سريعتر از اين نقض هاي گسترده و فاحش حقوق بشر جلوگيري نموده و مرتکبين اين جنايات را محاکمه و به اشد مجازات برسانند و بستر تفاهم و صلح پايدار جهاني را فراهم آورد.


اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2187
 بازدید امروز : 567
 کل بازدید : 1399577
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/3281
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.