| پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
حقوق اقلیتها در جامعه ایران از دیدگاه امام خمینی

حقوق اقلیتها در جامعه ایران از دیدگاه امام خمینی(ره)


حضرت امام همیشه در تمام سخنانشان چه در قبل از انقلاب و چه در بعد از آن به این نکته تأکید بسیار داشتند که حقوق پیروان دیگر ادیان در جامعه ایران باید رعایت گردد. آنچه در این موضوع در کلام امام شاخص است تأکید این نکته است که این حقوق همیشه توسط اسلام مورد توجه بوده است.

«هرکس که در مملکت اسلامی زندگی می کند یک حقوقی دارد. اسلام به آن حقوق می رسد. این اقلیتهای مذهبی از قبیل زرتشتی، از قبیل یهودی، از قبیل نصاری که در ایران گروههای فراوانی هستند، اینها را هم اسلام برایشان احترام قائل است. می خواهد که اینها هم به حقوق خودشان برسند.»

اهم این حقوق از دیدگاه امام عبارت است از :

الف) آزادی در انجام آداب دینی

حضرت امام بر این نکته تأکید دارند که تمام اقلیتها در جامعه باید در انجام امور دینی خود در زمینه های مختلف آزاد باشند و بتوانند به راحتی مراسم و سنتهای دینی خود را برپا دارند. که آزادی اقلیتها در انجام امورشان از مشخصات یک حکومت اسلامی است.

«سؤال: ایا جمهوری اسلامی شما اجازه خواهد داد تا مذاهب دیگر بطور آزاد و آشکارا به انجام امور مذهبیشان بپردازند؟

جواب: بله، تمام اقلیتهای مذهبی در حکومت اسلامی می توانند به کلیه فرایض مذهب خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنان به بهترین وجه حفاظت کند

ب) تأکید بر دفاع از حقوق پیروان دیگر ادیان در جامعه ایران:

به همین منظور ایشان داشتن حق رای و همچنین حضور نمایندگانی را از طرف اقلیتها در مجلس شورای اسلامی لازم می دانند. و در عین حال به اقلیتهای دینی توصیه می کنند که در انتخاب نمایندگان خود دقت به خرج دهند تا نمایندگان بتوانند از حقوق اجتماعی آنان به خوبی دفاع نمایند.

«به اقلیت های مذهبی رسمی وصیت می کنم که از دوره های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی، غیر وابسته به قدرتهای جهانخوار و بدون گرایش به مکتبهای الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب نمایند.»

«سؤال: در یک حکومت اسلامی ایا کسانی که انتخاب می شوند، رهبران مذهبی خواهند بود، یا هرکس در هر حال انتخاب می شود، صرفنظر از اینکه وابستگیهای مذهبی یا سیاسی اش چه باشد؟

جواب : اشخاص باید امین و مذهبی باشند اما غیر از مسلمین، اقلیتهای مذهبی، آنها علی حده خودشان آراء دارند و همانطور طبق آراء خود تعیین خواهند کرد

«البته اقلیتهای رسمی غیرمسلمان قانوناً انتخاب می شوند. پس مردم افرادی را که تعیین می کنند باید سعی در شناسایی آنها نموده و قبل و بعد از انقلابشان را در نظر بگیرند و بعد رای دهند، پس مسئله خوب بودن خود شخص است، نه اینکه از یک دسته خاصی باشند، نه اینکه اهل علم باشد، حزبی باشد، بازاری باشد، اینها دیگر شرط نیست، عمده موازینی است که قانون و اسلام تعیین کرده است. ما باید مجلس را نگه داریم.»

«سؤال: ایا دولت جدید مورد نظر شما صددرصد اسلامی است. به این معنی که حکومت اینده محلی برای یهودیان، مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی خواهد بود یا نه؟

جواب: البته که در حکومت اسلامی محلی برای اقلیتهای مذهبی وجود دارد و آنها الآن هم وکیل دارند و در مجلس واردند. ما در حکومت اسلامی هم برای آنها این حق را قائلیم.»

«مجلس جمهوری اسلامی همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت می نماید برای رفاه و آسایش اقلیتهای مذهبی که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند احترام و فعالیت می نماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت می کنند و در صف واحد از تمام ارزشها و مآثر برخوردار می باشند.»

به دلیل احترام خاص امام به پیروان ادیان الهی است که در قانون اساسی کشورمان و در مقررات و ضوابط جاری و تمام شئون مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی پیروان ادیان الهی با مسلمانان که اکثریت آحاد ملت ایرانند، برابر می باشند.

ج) داشتن امنیت:

حضرت امام بر این نکته نیز تأکید داشتند که تمام اقلیتها در جامعه ایران مانند دیگر افرادیکه در این کشور زندگی می نمایند باید در امنیت کامل باشند و فراهم آوردن امنیت برای این گروه از جامعه نیز مانند دیگر گروهها لازم است.

«سؤال: اقلیت های مذهبی در حکومت اسلامی دارای چه حقوقی هستند؟

جواب: تمام اقلیتهای مذهبی در ایران برای اجرای آداب دینی و اجتماعی خود آزادند و حکومت اسلامی خود را موظف می داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانی و محترم هستند.»

3. اختلاف میان ادیان از دیدگاه امام خمینی:

به طور قطع یکی از آمال و آرزوهای دیرینه امام برداشتن شکافها و فواصل میان صاحبان ادیان و اقوام در این کشور است و هر انسان آزاداندیش و منصفی به این حقیقت دست می یابد که امام خمینی فراتر از یک شخصیت اسلامی، همانند یک مصلح بین المللی و تاریخی در فکر ایجاد یک جامعه مدنی آزاد و آباد و توأم با کرامت انسانی بود.

حضرت امام همیشه از تمام سران ادیان الهی دعوت می کردند که دست از اختلاف نظرها بردارند و علیه ظلم و ستم مبارزه کنند. به عقیده ایشان اختلافاتی که میان ادیان الهی وجود دارد توسط دشمنان و اجانب برای تفرقه میان آنان است.

«اقلیت های مذهبی هم خاطر جمع باشند که ما اطمینان می دهیم به آنها که در این مملکت زندگی عادلانه و مرفهی خواهند داشت و مورد پشتیبانی ما هستند، اسلام از اهل ذمّه پشتیبانی می کند. اگر کسانی چیز

دیگری می گویند برای تفرقه انداختن است.»

امام خمینی معتقدند که دشمنان ادیان الهی که به نظر ایشان افرادی ستمگر و ظالم هستند نمی خواهند اجازه دهند که دین های الهی با یکدیگر متحد گردند. زیرا اگر این کار انجام شود تمام ستمگران و ظالمان از میان خواهند رفت و وعده خداوند که همان برقراری عدل در زمین است تحقق خواهد یافت.

در عین حال این کارها را از تبلیغات دشمنان اسلام و برای اختلاف افکنی میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان می دانند.

«اسلام هیچگاه در مورد اقلیتهای مذهبی و پیروان سایر مذاهب نظر سوء نداشته است و همیشه با آنان با احترام رفتار کرده است و تبلیغاتی که خلاف این مطلب را برساند از جانب دشمنان اسلام است.»

حضرت امام همیشه به رهبران کلیسا توصیه می نمایند که به کمک مستضعفین و محرومین بشتابند. و از عدالت دفاع نمایند همچنان که عیسی(ع) نیز برای دفاع از مظلوم و حمایت از عدالت مبعوث شده بود.

«انبیاء که مبعوث شدند، اول با طبقه بالا مقابله کردند . حضرت موسی با فرعون مقابله کرد، طبقه بالا اولی هستند به اینکه مقابله بشوند و هدایت بشوند شما روحانیون [مسیحی] هدایت کنید این طبقه بالا را، هدایت کنید این رؤسای جمهور را، در یابید عیسی مسیح را، در یابید ملّت مسیح را، در یابید مسیحیت را، نگذارید مسیحیت در نظر مردم مشوّه بشود، نگذارید روحانیت مسیح در نظر مردم یک روحانیتی باشد. طرفدار ظالمها.»

ایشان همچنین معتقدند که دشمنان ادیان الهی سعی می نمایند که چهره ادیان را به یکدیگر بد معرفی کنند و این موضوع به خاطر این است که خود ستمکاران بتوانند به قدرت بیشتر رسیده و چند صباحی ریاست دنیا کنند. و بر مظلومان ستم بیشتر نمایند در چنین شرایطی این وظیفه اندیشمندان و متفکران جوامع دینی است که سعی در شناخت درست و صحیح از یکدیگر بنمایند.

در مورد اقلیتهای دینی در جامعه ایران ایشان معتقدند که برای از بین بردن اختلافات و رسیدن به یکرنگی و همدلی باید بر موضوع ایرانی بودن تأکید نمود و به این نکته توجه کرد که ما همه ایرانی هستیم و در این سرزمین زندگی می نمائیم. این کار باعث می شود که تمام ایرانیان برای پیشرفت و آبادانی کشور خود بدون در نظر گرفتن این تمایزات تلاش و کوشش نمایند.

«اقلیت های مذهبی نه تنها آزادند بلکه دولت اسلامی موظف است از حقوق آنان دفاع کند و دیگر اینکه هر ایرانی حق دارد که مانند همه افراد از حقوق اجتماعی برخوردار باشد، مسلمان یا مسیحی و یا یهودی و یا مذهب دیگر فرقی ندارد.»

با دقت در سه عنوان بالا می توان به اهمیتی که امام خمینی برای حقوق اقلیتها قائل هستند پی برد و نتیجه گرفت که جامعه اسلامی با پیروان دیگر ادیان چگونه برخورد می نماید. و در راستای اعمال همین سیاستهای بنیادین و اهتمام به همین امور بود که ایشان برای تقویت مبانی آزادی اجتماعات دینی و برگزاری مراسم، در جریان گروگانگیری جاسوسان آمریکایی موافقت می نماید که از چند کشیش سیاه پوست برای برگزاری مراسم سالروز تولد حضرت مسیح(ع) دعوت به عمل اید و آنان به کشور ایران سفر کنند.

در خاتمه امیدواریم که ارتباط بیشتر میان اندیشمندان مسلمان و مسیحی که خود نشأت گرفته از حسّ احترام متقابل و توجه به اصل شناخت صحیح از ادیان الهی است باعث گردد که همه ما بتوانیم در سایه تلاش و کوشش و حمایت از قانون، کشوری سر بلند و آزاد داشته باشیم و امیدواریم که هموطنان مسیحی ما در کمال راحتی و آسایش در کنار دیگر هموطنان خود زندگی نمایند و سال نو مسیحی برای ایشان سالی توأم با پیروزی و بهروزی باشد.

«ما امیدواریم که امسال اخوت ایمانی و وحدت کلمه و عود به اوایل نهضت باشد و تمام اقلیتهایی که در این کشور هستند، اقلیتهای مذهبی که در این کشور هستند و رسمی هستند، در زیر لوای اسلام با رفاه و آسودگی زندگی کنند»

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2158
 بازدید امروز : 578
 کل بازدید : 1399588
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 0/2969
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.