| چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
چرا ما اصرار داریم که اسلام تحریف نشده است؟

چرا ما اصرار داریم که اسلام تحریف نشده است؟

چرا ما اصرار داریم که اسلام تحریف نشده در حالیکه فِرَق بسیار زیادی در این دین وجود دارد و برخی اعتقادات این فرقه‌ها با هم در تضاد هم هست. از طرف دیگر ما مسلمانان معتقدیم ادیان الهی دیگر مانند مسیحیت و یهودیت در طول زمان دچار انحرافات و تحریف‌های زیادی شده‌اند. این موضوعی است که حتی پیروان آن ادیان هم به آن اذعان دارند. اسلام چه تفاوتی دارد که دچار این انحرافات و تحریفات در طول زمان نشده؟ پاسخ را از شاگرد علامه جغفری (ره) می شنویم...


سوال کامل: چرا ما اصرار داریم که اسلام تحریف نشده در حالیکه فِرَق بسیار زیادی در این دین وجود دارد و برخی اعتقادات این فرقه‌ها با هم در تضاد هم هست. از طرف دیگر ما مسلمانان معتقدیم ادیان الهی دیگر مانند مسیحیت و یهودیت در طول زمان دچار انحرافات و تحریف‌های زیادی شده‌اند. این موضوعی است که حتی پیروان آن ادیان هم به آن اذعان دارند. اسلام چه تفاوتی دارد که دچار این انحرافات و تحریفات در طول زمان نشده؟

اگر جواب این است که اسلام هم دچار تحرف شده، اولا چه تضمینی هست که دامنه این تحریفات به اصل دین یعنی قرآن، سنت و اهل‌بیت نرسیده باشد؟ و ثانیا راه تشخیص این انحرافات چیست؟


پاسخ: اول این‌که چه کسی گفته ما اعتقاد داریم که اسلام (اعم از مجموعة آداب و رسوم و افکار و اعتقادات و تعالیم اسلامی، یا مورد خاص مجموعة کتاب و سنت) تحریف نشده است؟ چرا، عموم ما شیعیان و بخش بزرگی از برادران اهل سنت به‌درستی معتقدیم که قرآن تحریف نشده است و این اعتقاد نیز بر پایة آیات محکم از خود قرآن مجید است که می‌فرماید: «همان خدایی که قرآن یا ذکر را نازل کرده صیانت و حفظ آن را نیز متکفل شده است» (حجر، 9) و یا این‌که: «به‌راستی که قران کتاب عزیز و ارجمندی است که از پیش‌رو و پشت‌سر آن، هیچ باطلی در آن راه ندارد» (فصلت، 2-41).

دوم این‌که عدة بسیار معدودی از عامه و خاصه، یا پیروان مکتب خلافت و اهل بیت، قائل به تغییر قرآن هستند که این مطلب از طرف علمای بزرگ به تفصیل پاسخ داده شده‌است (برای نمونه نگاه کنید به بحث مختصر و فشردة علامه طباطبایی در کتاب پرسش‌ها و پاسخ‌ها، گردآوری محمدحسین رخ‌شاد، انتشارات نهاوندی، قم، 1385، صص2-140؛ برای بحث تفصیلی هم نگاه کنید به ترجمة تفسیرالمیزان، جلد23، گفتار در باب این‌که قرآن دستخوش تحریف نشده در هفت فصل، صص154 تا 196).

سوم بدین‌ترتیب وقتی بر عدم‌تحریف قرآن و لیکن تحریف اسلام به‌طور کلی حکم می‌کنیم این به معنای آن است که به اعتقاد شیعه و به استناد تاریخ اسلام و کتب حدیث، در حوزة حدیث پیامبر(ص) تحریفات فراوانی صورت گرفته که کتب فقهی و کلامی شیعه بسیار مورد اشاره و نقد قرار گرفته است. چنان‌چه علامه فقیه سید مرتضی عسگری در کتب ارزندة خویش هم‌چون «دو مکتب» (معالم المدرستین، ترجمه م.ع. سردارنیا، مرکز چاپ و نشر بنیاد بعثت، 1373) و یا «صدوپنجاه صحابی دروغین» (خسون رماته صحابی مختلق، ترجمه عطا محمدسردارنیا، نشر کوکب، 1361).

چهارم این‌که این سخن از پیامبر گرامی اسلام مشهور است که فرموده‌اند: هر آن‌چه بر امت‌های پیشین گذشته است بر امت من نیز واقع خواهد شد (تفسیر المیزان جلد 23 صفحه 163) و معلوم است که آن‌ها روی تفسیر و تبیین دین خود به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و امروزه مجموعة مذاهب و فرق و دسته‌های اسلامی خیلی بیش از این‌هاست (برای آشنایی با تعداد زیادی از این فرق اسلامی نگاه کنید به محمدجواد مشکور، فرهنگ فرق اسلامی، مقدمه و توضیحات کاظم مدیر شانه‌چی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1368).

پنجم این‌که مولای متقیان و امیر مؤمنان علی‌بن ابی‌طالب، در کتاب شریف نهج‌البلاغه که پس‌از قرآن و حدیث پیامبر اکرم(ص) بزرگ‌ترین سند دینی شیعه است، در توضیح و توصیف این انحراف امت اسلام در آینده، بیان شیوایی دارند که بهتر از هر سخن دیگری عمق فاجعه و میزان دورشدن این امت از تعالیم ناب اسلام محمدی را نشان می‌دهد. آن حضرت می‌فرمایند: «روزگاری به شما روی خواهد آورد که در آن چیزی پوشیده‌تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان‌تر از دروغ‌بستن به خدا و رسولش نخواهد بود و در نزد اهل آن زمان کالایی کسادتر از قرآن وجود نخواهد داشت، اگر حق خواندن آن اداء شود، و متاعی با رونق‌تر از کتاب الهی نخواهد بود، اگر از معانی و حقایق خود منحرف شود ... در آن روزگار هیچ چیزی ناشناخته‌تر از معروف (یا زشت‌تر از نیکو) و شناخته‌شده‌تر از منکر (یا نیکوتر از زشتی‌ها) وجود نخواهد داشت» (نهج‌البلاغه، ترجمه علامه جعفری، چاپ ونشر دفتر فرهنگ اسلامی، 1379، ص424).

ششم این‌که حال که فهمیدیم اسلام هم دچار بدفهمی و تحریف و انحراف و تفرقه شده است از کجا بفهمیم که این تحریفات به اصل دین یعنی قرآن و سنت و اهل بیت نرسیده است؟ خوب، این همان چیزی است که ما با تعبیر قرآن‌شناسی، پیامبرشناسی، امام‌شناسی و غیره از آن یاد می‌کنیم که هرچند کاری صعب و مستصعب است، لیکن غیرممکن نیست. ائمة بزگوار و علمای تشیع نیز در علومی چون تفسیر و کلام و رجال و حدیث و فقه و غیره در خلال این هزار و چند صد سال به طرق مختلف به این امور مشغول بوده‌اند تا هرچه بیشتر و بهتر ما را با سرچشمه‌های اسلام حقیقی آشنا کنند و از وادی شبهات و انحرافات و سوء تعبیرها و تأویل‌ها دور نگهدارند. حضرت علی(ع) در کتاب شریف نهج‌البلاغه، در توضیح صراط مستقیم ائمه هدی علیه السلام در تبعیت کامل از راه قرآن و رسالت می‌فرمایند: «... لا یخالفون الذین و لا یختلفون فیه ...» (نهج‌البلاغه، پیشین، 426)؛ یعنی این‌که یکی از نشانه‌های حقانیت ائمه علیه‌السلام این است که آنان نه هرگز با اصل دین (قرآن و سنت صحیح) مخالفت می‌ورزند و نه هرگز در امر دین با یکدیگر اختلافی دارند.

عبدالرحیم گواهی

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2906
 بازدید امروز : 428
 کل بازدید : 1404362
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/1719
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.