| پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
برده‌داری در ادیان مختلف

برده‌داری در ادیان مختلف


برده‌داری در ادیان مختلف و در سالهای گوناگون تاریخ بشر، از برخوردهای متفاوتی در بین شارعان و بنیانگزاران ادیان برخوردار بوده‌است. بدین روی این عمل را در ادیان مختلف مروری میکنیم:


 

برده‌داری در دین یهود

در دین یهود برده‌داری جایز شمرده شده‌است و بردگانی که در تملک بنی‌اسرائیل بودند، به میراث می‌رسیدند.[۱] عبرانیان می‌توانستند دختر یا پسر خود را به بردگی بفروشند.[۲] مجازات کشتن یک برده در نزد یهود کمتر از مجازات قتل یک مرد آزاد بود.[۳] اگر مرد یهودی چشم بنده عبرانی‌اش را نابینا می‌کرد، یا دندان بنده‌اش را می‌شکست، می‌بایست او را آزاد می‌نمود.[۴] اگر گاوی بنده یا کنیزی را به شاخ می‌زد، سی مثقال نقره به صاحب برده داده می‌شد و گاو را هم سنگسار می‌کردند، در حالی که اگر گاو مرد یا زن آزادی را به شاخ می‌زد، گاو سنگسار شده و صاحب گاو نیز کشته می‌شد.[۵] نزد یهود مردی که با کنیز خویش می‌آمیخت، عملش زنا محسوب می‌شد و زن او حق داشت آن کنیز را بفروشد و از خانه خویش دور کند. در بین شخصیت‌های تورات؛ ابراهیم، بوعز، شائول، اسحاق، سلیمان و داوود برده داشتند.


برده‌داری در دین مسیح

دین مسیح شریعت یهود را تأیید کرده و برده‌داری را نیز جایز شمرده‌است. این دین بردگان را به تسلیم و اطاعت صاحبانشان دستور داده‌است، و در این حکم فرقی بین صاحبان ملایم و پرخاشگر نیست.[۶] در این دین به بردگان دستور داده شده‌است که در نزد صاحبانشان کمال امانت رابه جای آورند، آنان را شاد سازند و از حاضرجوابی بپرهیزند.[۷] همچنین دین مسیح بردگان را به خدمت با اخلاص و فداکاری تشویق کرده و آنان را از ریاکاری بازداشته‌است.[۸] در نامه پولس به قلسیان، به مردم توصیه شده که با بردگانشان رفتار عادلانه داشته باشند.[۹] نزد مسیحیان فرزندی که از یک کنیز برای مرد به دنیا می‌آمد، برده بود.[نیازمند منبع]


برده‌داری در اسلام

کتاب قرآن در بخش‌های مختلف با تفصیل به موضوع برده‌داری پرداخته و چگونگی نحوه داشتن برده‌های زن و چگونگی برقرار کردن رابطه جنسی با آنان و همچنین آزاد کردن بردگان پرداخته‌است. اسلام اصل برده‌داری را به رسمیت می‌شناسد. بردگی در اسلام، به هفت شکل مختلف (بنابر نظر مشهور) می‌تواند به وجود بیاید.[۱۰]

برده‌داری از موضوعات چالش برانگیز و مورد اختلاف دین اسلام است. اگرچه امروزه برده‌داری در دید عرف امری مذموم و ناپسند بوده و از ضوابط حتمی حقوق بشر به شمار می‌رود، ولی همچنان اکثریت روحانیون مسلمان معاصر نسبت به این پدیده سکوت اختیار نموده و حتی گروهی از ایشان، به صراحت از برده‌داری دفاع می‌کنند. برای مثال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید:«مساله بردگی فی‌الجمله در اسلام پذیرفته شده‌است و ما از آن دفاع می‌کنیم» [۱۱]

متقابلا گروهی دیگر از روحانیون معاصر مانند آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبائی و آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، تنها طریق معتبر بردگی را اسارت کفار حربی در جهاد می‌دانند و چنین بردگی‌ای را به لحاظ غیبت فعلی امام زمان، عملاً منتفی می‌دانند. آیت‌الله میرزا ابوالحسن شعرانی می‌گوید:«بندگی در شریعت اسلام مجاز است. اما منحصر به آنکه در جهاد شرعی از کفار اسیر بگیرند و در این زمان که امام علیه‌السلام غایب است، موضوع بندگی فعلاً منتفی است»[۱۲]

 

 

 لاویان ۲۵:۴۶

خروج ۲۱:۸

خروج ۲۱:۱۳؛۲۱:۲۲

خروج ۲۱:۲۷

خروج ۲۲:۳۰

اول پطرس ۱۸:۲

 تیتوس ۹:۲

کولسیان ۲۳:۳

 کولسیان ۱:۴

محسن کدیور. «مساله برده‌داری در اسلام معاصر». در حق‌الناس. چاپ اول. تهران: تهران کویر، ۱۳۸۷. ۳۴۴ تا ۳۴۸.شابک ‎۹۶۴-۸۱۶۱-۸۲-۸.

محسن کدیور. «مساله برده‌داری در اسلام معاصر». در حق‌الناس. چاپ اول. تهران: تهران کویر، ۱۳۸۷. ۳۴۱ و ۳۴۲. شابک ‎۹۶۴-۸۱۶۱-۸۲-۸.

محسن کدیور. «مساله برده‌داری در اسلام معاصر». در حق‌الناس. چاپ اول. تهران: تهران کویر، ۱۳۸۷. ۳۶۲ تا ۳۷۸. شابک ‎۹۶۴-۸۱۶۱-۸۲-۸.

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2071
 بازدید امروز : 543
 کل بازدید : 1399553
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 0/1406
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.