| چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
اهداف گفتگوی بین ادیان از نظر قرآن


 اهداف گفتگوی بین ادیان از نظر قرآن


برخى از اهداف و آثار گفت و گو از نظر قرآن کریم، عبارتند از:

الف) پایان دادن به دشمنیها:

اختلافهاى انسانها به علل و عوامل گوناگون بستگى دارد. گاه منشا آن سلطه گرى، استثمار و غارت گروهى نسبت به گروه دیگر است که در این حالت، راهى جز مقابله و دفع ستم و ظلم آنان وجود ندارد. در واقع، در چنین حالتى، زمینه اى براى گفت و گوى مسالمت آمیز وجود ندارد.

یکى دیگر از عوامل اختلافها; اختلاف نظر و دیدگاه هاى گوناگون در مسائل اعتقادى، اجتماعى و دینى است. بهترین راه براى حل اختلافها و یا دست کم توافق بر سر اصول و اهداف مشترک، پذیرش گفت و گوست. قرآن کریم به مسلمانان دستور مى دهد که با جدال احسن و گفت و گوى مسالمت آمیز با اهل کتاب سخن بگویند و روابط خود را بر اساس اصول مشترک قرار دهند: «و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن الا الذین ظلموا منهم و قولوا آمنا بالذی انزل الینا و انزل الیکم و الهنا و الهکم واحد و نحن له مسلمون » یعنى: و با اهل کتاب، جز به شیوه اى که نیکوتر است، مجادله نکنید، مگر کسانى از آنها که مرتکب ظلم و ستم شده اند و بگویید: به آنچه بر ما و بر شما نازل شده ایمان آورده ایم و خداى ما و خداى شما یکى است و ما همه فرمانبردار اوییم. باید توجه داشت که رسیدن به اصول مشترک با اهل کتاب، آنگونه که قرآن کریم مطرح مى فرماید، انتظار حداقلى است; نه انتظار حداکثرى. انتظار حداکثرى این است که اهل کتاب، اسلام را به طور کامل بپذیرند و زیر بار دین خدا بروند.

از نظر قرآن کریم، اگر بدى را به وسیله خوبى پاسخ دهیم، دشمنیها پایان یافته و بلکه به دوستى صمیمى تبدیل مى شود: «و لا تستوی الحسنة و لا السیئة ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوة کانه ولی حمیم » یعنى: و نیکى با بدى یکسان نیست. (بدى را) به آنچه خود بهتر است دفع کن، آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یکدل مى گردد. هر کس بدى کند انتظار مقابله به مثل را دارد، بویژه افراد بدکردار; زیرا خود از این قماشند و گاه یک بدى را چند برابر پاسخ مى گویند، هنگامى که ببینند طرف مقابل نه تنها بدى را به بدى پاسخ نمى دهد، بلکه با خوبى و نیکى به مقابله بر مى خیزد، وجدانشان تحت فشار شدیدى قرار مى گیرد، شرمنده شده و احساس حقارت مى کنند و براى طرف مقابل عظمت قائل مى شوند. اینجاست که کینه ها و دشمنیها برطرف شده و محبت و صمیمیت جاى آن را مى گیرد.

ب) فراهم ساختن زمینه هدایت:

اساسا هدف پیامبران، بزرگان و مصلحان از گفت و گو با مخاطبان خود، زمینه سازى هدایت انسانهاست. این مهم، زمانى فراهم مى شود که مخاطبین نیز پیام گفت و گو را بشنوند. از نظر قرآن کریم، خردمند و صاحب اندیشه کسى است که از میان سخنان گوناگون، بهترین را انتخاب کند. «فبشر عباد ا الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الالباب » یعنى: پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرا مى دهند و بهترین آن را پیروى مى کنند، اینانند که خدا ایشان را هدایت و راهنمایى کرد، و اینان همان خردمندانند. اسلام، داراى منطق آزاد اندیشى است. بسیارى از مذاهب، پیروان خود را از مطالعه و بررسى سخنان دیگران نهى مى کنند; چرا که بر اثر ضعف منطقى که به آن گرفتارند، این هراس را دارند که منطق دیگران برترى پیدا کند و پیروانشان را از دستشان بگیرد! در حالى که اسلام، سیاست دروازه هاى باز را به اجرا در آورده و بندگان راستین خداوند را کسانى مى داند که اهل تحقیق هستند; نه از شنیدن سخنان دیگران وحشت دارند، نه تسلیم بى قید و شرط مى شوند و نه هر وسوسه را مى پذیرند.

ج) ایجاد تفاهم و وحدت و همکارى بین اقوام و ملتها:

از طریق گفت و گو، نه تنها مى توان دشمنیها و جنگها را پایان داد، بلکه مى توان همکارى و وحدت اقوام، ملتها و ادیان را بر اساس اصول مشترک پدید آورد. آیات قرآن کریم، در برخورد با مشرکان و اهل کتاب، مختلف است. از مشرکان و کافران مى خواهد که به خدا و روز جزا ایمان آورند، ولى آنگاه که اهل کتاب از پذیرش سخن حق خوددارى مى کنند، از آنان مى خواهد بر سر اصول مشترک توافق و همکارى داشته باشند. یکى از آیات مهم در این باره، آیه شصت و چهارم سوره آل عمران است که پیشتر بیان شد. پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله غالبا در نامه به سران کشورهاى مسیحى به این آیه استناد مى فرمود. محور یگانه پرستى، یکى از اصول مشترک است که قرآن کریم بدان توجه و تاکید دارد: «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنى و فرادى ثم تتفکروا ما بصاحبکم من جنة ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذاب شدید» یعنى: بگو: من فقط به شما یک اندرز مى دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پاخیزید، سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگى ندارد. او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشداردهنده اى (بیش) نیست


سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1918
 بازدید امروز : 396
 کل بازدید : 1404330
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/2188
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.