| چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
هدف از غسل چيست؟ اگر طهارت بدن است پس چرا بايد با ترتيب خاص انجام شود؟

هدف از غسل چيست؟ اگر طهارت بدن است پس چرا بايستي با اين ترتيب خاص انجام شود؟


در كتاب مصباح الشريعه از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه آن حضرت فرمود هرگاه خواستي وضو بگيري پس به سوي آب برو كه خدا ترا به رحمت خود مقدم بدارد زيرا ذات اقدس حق آب را كليد قرب و مناجات با خويش ودليل و راهنماي بساط خدمت خود قرار داده است و هم چنانكه رحمت او گناه بندگان را پاك مي سازد هم چنين نجاسات ظاهري را هم پاك مي كند نه غير آن.


خداوندمي فرمايد: و هو الذي ارسل الرياح بشرا بين يدي رحمته وانزلنا من السماء ماء طهورا(1).واوست كه فرستاد باده را مژده پيشاپيش رحمتش وفرو فرستاديم از آسمان آبي پاك و پاك كننده


در جاي ديگري مي فرمايد: و جعلنا من السماء كل شي‌ حي افلا يؤمنون. (2)وما از آب هر چيز را زنده قرار داديم آيا ايمان نمي آوريد.


پس همچنان كه ذات اقدس حق هر چيزي از نعمتهاي دنيايي را با آب زنده كرد همانگونه هم به فضل و رحمت خود حيات وزندگي دلها را به طاعات قرار داده است و تفكر در صفاي آب و رقت و بركت و پاكيزگيش و استعمال آن در پاكيزه ساختن آنچه كه خدا به تطهير آن نموده متضمن فوايد زيادي است كه با تأمل در هريك از اين امور فوائدي نصيب تو خواهد گشت. هم چنين سزاوار است كه انسان درمعاشرت با خلق چون آب باشد كه با هر چيزي در مي آميزد او را پاك مي سازد بدون اينكه هويت خود را از دست بدهد و پيامبر صلي الله عليه وآله و سلم مي فرمايند:


مثل مؤمن خالص مثل آب است همچون آبي كه از آسمان فرود مي آيد و پاك وخالص است و طهور ناميده مي شود وقتي كه اعضا و جوارحت را با آب شستشوي دهي و پاكيزه سازي قلبت را هم به تقوي و يقين طاهرو پاكيزه بساز. واز حضرت رضا (عليه السلام )رسيده است كه آن حضرت فرمودند: (3)


به اين جهت به گرفتن وضو امر شده كه بنده آنگاه كه درحضور خداوند جبار براي مناجات با او مي ايستد طاهر و پاكيزه باشد و از پليدي ها و نجاسات پاك باشد.گذشته از اين وضو كسالت و خواب آلودگي را از آدمي دور مي كند و دل را براي قيام درحضور حضرت حق پاكيزه مي سازد و اما اينكه وضو در صورت و سرو پاها واجب گشته بدان خاطر است كه اين اعضاء در نماز به كار گرفته مي شود ، با صورت سجده مي كند وخضوع مي نمايد و با دست از حضرت حق سؤال مي كند و با سر در ركوع وسجود خدا رو مي آورد وبا پاهاي بر مي خيزد و مي نشيند. وآنچه از اخبار و روايات بدست مي آيد شروع با دست راست و سمت راست است و اين هم از حكمتهاي الهي است. واين به خاطر اين است كه انسان در هيچ عملي از اعمالش مراقبه را از ياد نبرد و به اين حقيقت توجه داشته باشد كه راست عبارت است از طرف قوي تر مثل نسبت اين جهان به عالم غيب كه عالم غيب برتر است. اگر انسان با مراقبه دقيق و با رعايت جزئيات احكام روح خود را تقويت كند آن وقت در زمره روحانيون در مي آيد و آنگاه اين انسان به آباداني آخرتش بيشتر رغبت خواهد داشت تا آباداني اين جهان گذرا.


حكمت غسل چه واجب و چه مستحب همان است كه براي ووضو بيان شد و آنچه در باب غسل بايد اضافه كرد اين است كه انسان از شستشوي تمام بدن در غسل به اين حقيقت بايد پي ببرد كه تطهير اصلي بايد براي قلب و روح و باطن افراد باشد وانسان سعي كند كه روح وقلب و باطن خود را از پليدي ها حفظ كند در غسل مستحب است انسان اين دعا را بخواند:اللهم طهر قلبي و اشرح لي صدري و اجر علي لساني مدحتك و الثنا‌ء عليك اللهم اجعله لي طهورا و شفا‌ء و نورا انك علي كل شيء قدير.


پس از فراغت از غسل بگويد: اللهم طهر قلبي و زك عملي و تقبل سعي و اجعل ما عندك خيرا لي اللهم اجعلني من التوابين و اجعلني من المتطهرين.


دعاهاي ديگري در اين زمينه رسيده واين دعاها همانگونه كه مي بيني گوياي اين حقيقت است كه غرض اصلي و مقصود مهم تر از همه اينها طهارت قلب و شرح صدر است.


بنابر آنچه از رسول خدا صلي الله عليه وآله روايت شده طهارت قلب نوري است كه در دل افكنده مي شود و شرح صدر ثمره و نتيجه آن است وعلامت آن كناره گيري از اين دار غرور و آماده شدن براي بازگشت به آن سراي جاوداني است. يعني همانگونه كه انسان با طهارت اعضا و جوارح موانع حضور در مساجد و نماز را بر مي‌دارد همچنين طهارت دورن هم موانع بازگشت انسان به دار الخلود را از ميان بر مي دارد و با دخول بنده در آن سراي آدمي به خدا نزديك تر مي شود. و در ترتيبي كه براي شستشوي اعضاء وجوارح بدن درغسل بيان گشته تأمل كند كه خداوند متعال حتي از بيان اين ترتيب هم غفلت ننموده است به حكمت الهي واينكه او در همه موارد احكام حكمتي خاص را مورد توجه قرار داده است پي مي برد و به مراقبت در جزئيات حركات ورفتار ش بيشتر اهميت مي دهدوهرگاه انسان به مراقبت همت گمارد و به آنچه از حكمتها آگاه شد عمل كند خداوند آنچه را كه از وجوه حكمت كه او نمي داند به او تعليم مي دهد. و به قول قرآن كريم آنكه را حكمت داده شده به تحقيق خيري بسيار داده شده است.


سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2167
 بازدید امروز : 420
 کل بازدید : 1404354
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/1563
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.