| سه شنبه ٠٣ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
ازدواج در ادیان و مذاهب


ازدواج در ادیان و مذاهب


مقدمه

ازدواج نهادي مدني در حقوق ايران است كه علاوه بر اين كه واجد آثار حقوقي ومدني زيادي مي باشد از نظر ديني هم امري بسيار پسنديده بوده و داراي آثار معنوي واخروي نيز هست . لذا مجرد ماندن و ترك اين شيوه ي حسنه مذمت ( سرزنش ) شده است وچنانچه فردي به خاطرازدواج نكردن مرتكب گناه شود تجرد وي ، حرام خواهد بود . به همين دليل آشنا بودن با قواعد حاكم بر اين نهاد، امري لازم است .در این مقاله به بررسی شرایط ازدواج در ادیان و مذاهب مختلف ،ازدواج با محارم ، ممنوعیت ازدواج با محارم، دلایل وضع ممنوعیت، حداقل سن ازدواج در ایران، ازدواج به ولایت، رابطه جنسی با همسر نابالغ اشاره شده است.




اسلام


از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه‌است. [1] و بسیار پسندیده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامی، عملی مستحب و چه بسا مستحب موکد و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود [2] عفت و حیا از جمله ی این صفات می‌باشند که یکی از راه‌های تأمین این صفات و سجایا، ازدواج است. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می‌سازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی‌ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می‌کند. طبق قوانین اسلامی تنها خواندن صیغه عقد توسط زن و تایید توسط مرد صحیح است و الزامی به وجود شاهد یا نماینده دینی نیست.[3] البته می‌توان برای خواندن این جمله [4] کسی را وکیل کرد که لازم هم نیست که نماینده دینی باشد.[5]


شیعیان نوع دیگری از ازدواج (معروف به ازدواج موقت) را دارند که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی بین دو طرف بسته می‌شود.در این نوع از ازدواج که به صیغه یا متعه یا ازدواج موقت معروف است زن و مرد پس از شناخت یکدیگر و صحبتهای اولیه در صورتی که هر دو طرف به این امر راضی باشند مدت زمان صیغه و همچنین مبلغ صیغه ( مقدار مهریه ) را خودشان به صورت توافقی تعیین می‌کنند ( مثلاً با هم قرار میگذارند برای مدت سه ماه و هر ماه یکصد هزار تومان به عقد ازدواج موقت هم در آیند ) . در ازدواج موقت زن ومرد باید به صورت عربی یا فارسی متن صیغه رابخوانند متن صیغه : زن می‌گوید : ( به زبان عربی ) : زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی مهر المعلوم و مرد نیز جواب می‌دهد : قبلت ( ترجمه فارسی ) :زن می‌گوید ): من خودم را به عقد ازدواج تو درمی اورم برای مدت زمان مشخصی و با مهریه مشخصی وسپس مرد بلافاصله می‌گوید : قبول دارم مدت زمان و مبلغ مهریه باید قبل از خواندن متن صیغه مشخص شود . در این نوع ازدواج اگر دختر باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد ولی اگر باکره نباشد نیازی به اجازه ندارد . ازدواج موقت در مذهب شیعه (پیروان علی که امام اول شیعیان و جانشین پیامبر اسلام می‌باشد)امری مستحب موکد می‌باشد وبر آن تاکید شده است و ائمه اطهار نیز از آن به نیکی یاد می‌کنند و آن را یادگار رسول الله می‌دانندوغالبا به آن عمل می‌کردند . همچنین مرد مسلمان می‌تواند با زنان اهل کتاب مانند مسیحیان و یهودیان نیز ازدواج موقت داشته باشد . ولی زن مسلمان ( شیعه )فقط با مرد مسلمان شیعه می‌تواند ازدواج موقت بکند. بنابر نظر بعضی از مراجع شیعه «برای دختر رشیده اذن پدر در ازدواج موقت ضرورتی ندارد»[6]پس از تعیین مدت زمان عقد و مهریه با خواندن صیغه عقد زن و مرد به یکدیگر محرم می‌شوند.



 ازدواج بهائی


ازدواج در بین بهائیان، اتحاد بین زن و مرد است و بهائیان به امر ازدواج تشویق شده‌اند. اما این ازدواج علاوه بر ارتباط جسمانی باید روحانی نیز باشد. هدف اصلی ازدواج، پرورش روح و ایجاد هماهنگی و وحدت بین دو شریک زندگی تعریف شده‌است. [7] حداقل سن ازدواج پانزده سال تمام است. [8]از بیان رضایت طرفین و پرداخت مهریه بهائی و خواندن آیه‌ای توسط زن و مرد که متن آن در کتاب اقدس ام‌الکتاب دین بهائی امده‌است و ثبت واقعه، امضای والدین و همچنین ۹ شاهد رسما آغاز می‌شود. [9] باید توجه داشت که رضایت والدین دو طرف ازدواج نیز در امر بهائی از عناصر تحقق اقتران است. [10]


آبه مخصوص که به آن اشاره شد «انا کل لله راضون» برای مردان و «انا کل لله راضیات» برای زنان است. [11] در احکام بهائی ازدواج موقت (که به متعه و صیغه معروف است)، داشتن چند همسر در یک زمان و ازدواج هم‌جنسان حرام است. [12]


دین مسیح


مسیحیان هنگام ازدواج متعهد می‌شوند که یکی شدن مرد و زن را نشانه ای آشکار برای محبت خدا به بشر و محبت مسیح به شاگردانش قرار دهند. به همین علت، مسیحیان ازدواج را التزام و تعهد در طول زندگی می‌شمارند و با طلاق و ازدواج مجدد در زمان حیات همسر مخالفند. [13] اگرچه ازدواج در مسیحیت پدیده‌ای مقدس محسوب شده و سرّ عظیم نامیده می‌شود، اما در برابر آن دوری گزیدن از ازدواج امری پسندیده‌تر است. شخص مجرد، با تمام توان به خدمت خداوند می‌رسد و با کم‌کردن مشغله‌های دنیوی و زندگی، خود را شبیه عیسی می‌سازد. [14]


دین یهود


در یهودیت، ازدواج به معنای کامل شدن و اوج رشد انسانی است. برپایه تعالیم یهود، یک زن بدون همسر و یک مرد بدون زن انسان‌هایی کامل نیستند و با ازدواج و پیوند زناشویی از شکل ناقص به وجودی کامل تبدیل می‌شوند.ازدواج در میان کلیمیان دارای مراسمی مخصوص با آداب مربوط به آن است که از آن‌جمله می‌توان به مهریه زن که کتوباه گفته می‌شود تا چاپاه، پارچه‌ای سفید و نماد روشنایی که بر روی چهار چوب از هر طرف و بر روی سر عروس و داماد قرار می‌گیرد و نماد خانه و زندگی جدید زوج جوان است یاد کرد.


 ازدواج با محارم


به رغم اينکه خداوند متعال در قرآن کريم به صورت صريح هرگونه ازدواج با محارم را حرام اعلام کرده، اما همانند اين حادثه جنجال برانگيز، در گذشته به ويژه در چند سال اخير در کشورهاي مختلف عربي نيز رخ داده بود.


به گزارش شيعه آنلاين، پس از اينکه طي چند سال اخير "زنا با محارم" و "تجاوز به محارم" خطراتي بودند که بنيان خانواده در جهان عرب را تهديد مي‌کردند، اکنون جديدترين خطري که مانند بمب جوامع عربي را در معرض خطر سقوط قرار داده و آن را به شدت تهديد مي‌کند، "ازدواج با محارم" است.


اين خبري است که اخيرا رسانه‌هاي عربي آن را فاش کرده‌ و منتشر نموده‌اند. جديدترين نمونه از اين دسته ازدواج‌ها هفته گذشته صورت گرفت، بطوري که پيرمردي با يکي از نوه هاي دختري خود ازدواج کرد. اين اقدام مانند يک بمب خبري در رسانه‌هاي عربي منفجر شد زيرا نه تنها مخالف تعاليم و احکام شريعت اسلامي بوده بلکه حتي قوانين، عادت و تقاليد کشورهاي مختلف عربي را نيز زير پا گذاشته است.


در همين راستا شبکه ماهواره‌اي «المحور» طي خبري در اين باره چنين اعلام کرد: «شبرا» دختر جوان 15 ساله‌اي است که در منطقه‌اي در شمال قاهره پايتخت مصر زندگي مي‌کند. او اخيرا با برادر پدربزرگ مادريش (عموي مادرش) که 40 سال سن دارد، ازدواج کرده است.


در گذشته برخي اخبار در جهان عرب منتشر مي‌شد که نسبت به ازدواج برخي دختران کم سن و سال با مردان پير اعتراض مي‌کردند، اما نکته تعجب برانگيز در ازدواج «شبرا» با عموي مادرش اين است که با رضايت کامل طرفين صورت گرفته زيرا اين دو از مدت‌ها پيش با يکديگر رابطه‌اي محرمانه داشته‌اند.


البته اين ازدواج به رغم رضايت طرفين، اما به دور از ديدگان پدر و مادر دختر انجام گرفت از همين رو آنان پس از اطلاع يافتن از موضوع نزد پليس رفته و پدربزرگ «شبرا» و همسر جديدش شکايت کردند زيرا معتقدند که او دختر بچه‌اي بيش نيست و فريب پدربزرگ را خورده است. نيروهاي پليس نيز فورا «شبرا» و پدربزرگ و همسرش را بازداشت کردند اما تا زمان برگزار دادگاه هر سه نفر آزاد شدند. پيش بيني مي‌شود که حکم طلاق اين دو نفر از سوي دادگاه اعلام شود و نيز پدربزرگ و همسر اين دختر جوان فريب خورده بازداشت شوند.


در پايان گفتني است به رغم اينکه خداوند متعال در قرآن کريم به صورت صريح هرگونه ازدواج با محارم را حرام اعلام کرده، اما همانند اين حادثه جنجال برانگيز، در گذشته به ويژه در چند سال اخير در کشورهاي مختلف عربي نيز رخ داده بود و از همين رو مي‌توان گفت چنين ازدواج‌هايي به خطري واقعي و تهديد کننده بنيان خانواده در جوامع عربي تبديل شده است.


ممنوعیت ازدواج با محارم اصلی پذیرفته در بسیاری از جوامع، مذاهب و کشورهاست.


ازدواج و رابطهی جنسی میان برادر با خواهر و فرزندان با والدین مشمول ممنوعیتی کمابیش جهان‌شمول می‌شود. ممنوعیت ازدواج تقریبا همیشه با ممنوعیت روابط جنسی پیش از ازدواج انطباق دارد. هرچند در برخی از قبایل سرخپوست ممنوعیت ازدواج با محارم به معنی ممنوعیت روابط جنسی پیش از ازدواج نیست. ضمانت اجرای ممنوعیت زنای با محارم بیشتر با بی‌آبرویی است تا کیفرهای شدید دیگر.


ممنوعیت ازدواج با محارم در اسلام


افرادی که ازدواج میان آن‌ها حرام است در اصطلاح محرم نامیده می‌شوند. ازدواج فرزند با والدین (و اجداد) و والدین (و اجداد) همسر، برادر با خواهر و برادرزاده و خواهرزاده با دایی و عمو یا عمه و خاله ممنوع است. همچنین مرد با دختر (و نوادگان) همسر خود نمی‌تواند ازدواج کند. با توجه به اینکه تعدد زوجات در اسلام به رسمیت شناخته شده، ازدواج با دو خواهر در یک زمان نیز ممکن نیست. و مطابق نظری ازدواج با برادرزاده و خواهرزاده همسر نیاز به اجازه همسر دارد.[17]


همین وضعیت در مورد خویشاوندان رضاعی نیز وجود دارد.


دلایل وضع ممنوعیت


در مورد علت وضع چنین ممنوعیت نظریات مختلفی بیان شده‌است؛ ادوارد وسترمارک یک باور عمومی را مطرح می‌کند که بر اساس آن همزیستی افراد با یکدیگر سبب از میان رفتن جذابیت و حتی ایجاد حالت دافعه میان آن‌ها می‌شود. این فرضیه با این ایراد روبروست که اگر ازدواج با محارم به طور طبیعی مورد نفرت انسان‌هاست، پس چرا جوامع انسانی اینچنین سرسختانه اعضای خود را از آن منع کرده‌اند.


فروید در نقطه مقابل از عمومیت عقده ادیپ سخن می‌گوید و با ارائه فرضیاتی بررسی ناپذیر به سرکوب تمایل جنسی به محارم و احساس گناه که از کودکی افراد و از کهن‌ترین ادوار در میان انسان‌ها وجود داشته، اشاره می‌کند.


لوی اشتراوس نیز معتقد است تابوی ازدواج با محارم برای گسترش مناسبات اجتماعی و جلوگیری از ایجاد تعارض در خانواده و فروپاشی آن است.


میشل فوکو در نظریه‌ای کاملا متفاوت به حساسیت تمدن غرب نسبت به زنای با محارم در دو سده اخیر اشاره می‌کند و معتقد است این که غربی‌ها ممنوعیت ازدواج با محارم را یک توافق همگانی، امر مطلق اجتماعی و مرحله‌ای لازم برای تکامل هر جامعه برای رسیدن به فرهنگ می‌دانند، راهی برای دفاع از نظام گسترده، عمیق و قدیمی وصلت است. از نظر او با تبدیل شدن خانواده به مرکز شکوفایی و کانون تحریک دائمی سکسوالیته، زنای با محارم اهمیتی محوری یافته و منع شدید آن راهی برای حفظ سامانه وصلت است که با گسترش آنچه که او سامانهی سکسوالیته[18] می‌داند، در خطر قرار گرفته‌است. به این ترتیب پیدایش و پردازش بی‌وقفه نظریه ممنوعیت زنای با محارم در مردم‌شناسی از گفتمان‌های مولود سامانهی سکسوالیته ارزیابی می‌شود.[19]



با چه زنان و مردانی نمی توان ازدواج کرد؟


يكي از اين قاعدهها موضوع ممنوعيت نكاح با بعضي افراد است . لذا بايد با كسي ازدواج كرد كه از نظرشرعي و قانوني براي آن مانعي وجود نداشته باشد. در اين بحث ذيلاً به بررسي موضوع ممنوع بودن ازدواج با گروهي از زنان و مردان مي پردازيم كه درقانون مدني ايران آنرا جزء " موانع نكاح " شمرده اند.


از ديدگاه مقررات ايران موانع نكاح در پنج دسته جاي مي گيرد :


1 ناشي ازخويشاوندي نسبي

2 ناشي از خويشاوندي سببي

3 ناشي از خويشاوندي رضاعي

4 موارد متفرقه

5 رعايت مصالح كشور


الف - موانع ناشي از خويشاوندي نسبي ( خونی)


1 ازدواج با پدر و اجدادپدري و با مادر و جده ها ي مادري.

2 ازدواج با فرزندان و نوه ها و نتيجه ها ، هرچه قدر كه پايين تر برود.

3 ازدواج با برادرو خواهر و اولا د و نوه ها و نتيجه هاي آنان.

4 ازدواج با عمه ، خاله ، عمه و دايي هايي خود و عمه و خاله و عموها و دايي هاي پدر و مادر و اجداد .


ب - موانع ناشي از خويشاوندي سببي :


1 مرد نمي تواند با مادر و نيز جدههاي زن خود و نيز مادر و جده هاي رضاعي زن خود ازدواج كند و اين حرمت، ابدي است . يعني اگر مردي فقط برا ي چند دقيقه با زني حتي ازدواج موقت نمايد و حتي آنها همديگر راهم نبينند اين محرميت حاصل شده و آن مرد با مادر و جده هاي نسبي يا رضاعي همسر فعلييا سابق خود براي هميشه محرم است .

2 زن نيز نمي تواند با پدر و اجداد نسبي يا رضاعي شوهر خود ازدواج كند و تفصيلآن نيز مانند مورد بالا درباره زن نيز صادق خواهد بود.

3 زن پدر يا اجداد نسبي يا رضاعي انسان براي هميشه بر وي حرامند . لذا اگرزني ولو چند دقيقه نيز به عقد مردي درآيد و بعد هم جدا شود براي هميشه به پسر و نوه ونتيجه هاي آن مرد حرام خواهد بود.

4 عروس نيز براي هميشه به پدر شوهر و اجداد شوهرش حرام است.

تذكر :محرميت حاصله از ازدواج هاي ياد شده هم خاص ازدواج دائم است و هم شامل ازدواج موقت مي شود . وجود رابطه زناشويي لازم نيست و صرف جاري شدن صيغه نكاح ، كافي براي اين محرميت خواهدبود.

5 اگر مردي با زني ازدواج كند وآن زن ، دختر يا دختراني از شوهر قبلي اش داشته باشد ، تا زماني كه اين زن در عقد مرد است اين دختران نيز با پدر خوانده شان محرم هستند واگربين زن وشوهر مزبور، رابطه زناشويي واقع نشده باشد پس از جدا شدن ،مجدداً اين دختر بر پدرخوانده سابقش نامحرم خواهد بود و مي تواند با وي ازدواج كند اما اگر بين زن و شوهر مزبور رابطه زناشويي رخ داده باشد دختر زن به پدر خوانده يا همان شوهر مادرش براي هميشه محرم است و جدايي مادر نيز نقشي دراين ميان نخواهدداشت.

6 كسي نمي تواند همزمان با دو يا چند خواهر ازدواج كند. لذا اگر مردي با زني ازدواج نمايد ، تا زماني كه از وي جدا نشده نمي تواند با خواهرش ازدواج كند كه البته دراين مورد خواهر زن ، محرم شرعي كه ملزم به رعايت حجاب نيست نخواهد بود بلكه از اين جهت نامحرم است.

تذكر :اگر مردي زنش را طلاق رجعي ( طلاقي كه مرد مي تواند باز زن را به ازدواج خود در آورد ) دهد، چون در اين نوع طلاق در عِدّه قانوني ( مدتي كه زن پس از طلاق يا فوت شوهر نبايد ازدواج كند ) ، زن همانند زوجه مرد فرض مي شود ، تاپايان عده ، حق ازدواج با خواهر زن وجود ندارد ولي در سايرطلاق ها يا عدّه ي عقدموقت، مي توان در ايام عِدّه با خواهر زن ازدواج نمود.

7  ازدواج با برادرزاده يا خواهرزاده زوجه، بدون اذن وي ممنوع است . لذا اگرمردي بدون كسب اجازه همسرش با برادرزاده يا خواهرزاده او ازدواج كند اين عقد جايز وصحيح نخواهد بود ولي اگربعداً بتواند رضايت همسرش را كسب كند ازدواج قبلي نافذ ميگردد و نياز به عقد مجدد نمي باشد. اما اگرهمسرش از موضوع عقد با خبر شود و آن راتنفيذ ( تأييد ) نكندعقد باطل مي شود.

تذكر :اگر مردي با زني ازدواج كند مي تواند بعداً با خاله يا عمه وي ازدواج نمايد و نيازي به اعلام موضوع به زن خود ندارد.

8 اگر مردي سه بار متوالي همسر خود را طلاق دهد ، پس از وقوع طلاق سوم ( سه طلاقه ) اين زوجه مطلقه ، بر مرد حرام مي شود خواه با وي رابطه ي زناشويي داشته يا نداشته باشد .

اگر مرد بخواهد دوباره با وي ازدواج كند بايد اين زن با مرد ديگري ازدواج دائم نموده و با وي رابطه زناشويي نيز داشته باشد و سپس ازوي جدا شود و زن پس از تمام شدن ايام عده مي تواند به عقد شوهراول درآيد . اصطلاحاً به شوهر دوم مُحلّل  (حلال گرداننده ) گفته مي شود زيرا باعث از بين رفتن حرمت ازدواج بين شوهر اول و همسرش ميگردد.

تذكر :موضوع ياد شده خاص طلاق و ازدواج دائم است. لذا اگر مردي پس ازعقد موقت از همسرش جدا شود يا بر اثر فسخ بين زوجين ، جدايي واقع گردد مشمول قاعده مزبور نخواهد بود.

 1 اگر مردي همسرش را نـُه بار طلاق دهد به صورتي كه شش بار آن طلاق رجعي باشد اين زن براي هميشه براين مرد حرام مي شود كه اصطلاحاً به وي ( نه طلاقه)  گفته ميشود و محلل نيز در اين مورد كارسازنخواهد بود.


ج- موانع رضاعي ( شيري)

يكي از اقسام خويشاوندي ، قرابت ناشي از شيرخوارگي (رضاع) است.

بدين ترتيب كه اگر زني با شرايط ذيل به كودكي شير دهد بين آن كودك و زن نسبت مادر و فرزندي رضاعي پيش مي آيد و فرزندان آن زن نيز با شيرخواره ، خواهر و برادر رضاعي مي شوند و شوهر آن زن هم ، پدر رضاعي مي شود و شوهر آن زن هم ، پدر رضاعي وي محسوب مي شود و خلاصه برادر و خواهر آن زن هم دايي و خاله او به شمار مي روند وهمين طور الي آخر.


شرايطي كه سبب قرابت ناشي از شيرخوارگي مي شود :


1 شير زن ناشي از حمل مشروع باشد.

2 شير، مستقيماً مكيده شود. لذا اگر شير در قاشق يا سرشيشه ريخته شود و به كودك داده شود فايده اي ندارد.

3 كودك لااقل 15 دفعه متوالي و يا در يك شبانه روز از شيربخورد. ضمناً نبايد در بين دفعات شير خوردن ، از غذا يا شير زن ديگري مصرف كند.

4 شيرخوردن كودك ، قبل از تمام شدن دو سالگي او باشد.

5 مقدار شيري كه خورده از يك زن و شوهر حاصل شده باشد.

بدين ترتيب خويشاوندي رضاعي ازحيث محرميت و ماهيت نكاح همانند قرابت نسبي است . لذا همان گونه كه خواهر و برادر يا مادر و مادر بزرگ نسبي محرم است ، رضاعي آن نيزمحرم مي باشد ولي رابطه توارث بين آنان ايجاد نمي شود.

تذكر:اگر مادر بزرگي به نوه دختري خودش با شرايط مزبور شير دهد، مادر آنكودك بر شوهرش حرام مي گردد زيرا اين مادر بزرگ با اين كارش ، دخترش را به خواهر رضاعي نوه اش تبديل نموده و چون ازدواج با خواهر فرزند جايز نيست اين زن بر شوهرش حرام مي شود.


د- موانع متفرقه


1 گر مردي با علم به اين كه زني شوهر دارد يا درعِدّه طلاق يا وفات به سر مي برد وي را به عقد خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن براي ابد به او حرام مي شود.

اما اگر مرد به موارد مزبور جاهل با شد يعني نداند زن ، شوهر دارد يا عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما مي تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولي اگربين آنها رابطه زناشويي نيز برقرار شده باشد، زن بر وي حرام هميشگي خواهد شد.

2 اگر مردي همسر دائمي اش را كه مسلمان و عفيفه است لِعان كند يعني به وي نسبت زنا دهد يا فرزندش را از خود نفي كند و اين كار را با شرايطي نزد قاضي انجام دهدبين اين زوجين براي هميشه جدايي واقع مي شود و بر هم حرام ابدي مي شوند.

3 اگر مرد يا زني در حال احرام ( حج) با فردي ازدواج كند و به حرمت اين كار هم آگاه باشد بين آن دو حرمت ابدي حاصل مي شود.

4 اگر مردي با زن شوهر دار يازني كه در عِدّه طلاق رجعي است زنا كند آن زن براي هميشه به وي حرام مي شود.

تذكر:بعضي از فقها اين كار را موجب حرمت ابدي نمي دانند.

5 اگر مرد بالغ با پسري لواط كند مادرو خواهر و دختر آن پسر بر وي حرام ابدي ميشوند ؛ ولي مفعول مي تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج نمايد.

6 ازدواج زن مسلمان با مرد غيرمسلمان باطل و حرام است و با علم به حرمت ، زنا محسوب مي شود ولي مرد مسلمان مي تواند با زنان كافر اهل كتاب ( مسيحي، يهودي وزرتشتي ازدواج موقت نمايد و بعضياز فقها، ازدواج دائم را هم جايز مي دانند ولي ازدواج با زنان غير اهل كتاب ، جايزنيست .

تذكر:بعضي از فقها گفته اند چنانچه مرد مسلماني داراي زن مسلمان باشد بدون اذن همسر مزبور حق ندارد زن اهل كتاب را به ازدواج خود در آورد.

7 ازدواج بين پيروان مذاهب اسلامي مثل شيعه و سني اشكالي ندارد ولي جهت رعايت كفويت ، بهتر است هر دو از يك فرقه باشند.


هـ - رعايت مصالح كشور


1 ازدواج مرد ايراني با زن غير ايراني بلا مانع است ولي اگر زن ايراني بخواهد با مسلمان غير ايراني ازدواج كند شرعاً اشكالي ندارد ولي براي ثبت آن و رسميت داشتن بايد از دولت كسب مجوز كند و گرنه از نظر دولت اين ازدواج رسميت نخواهد داشت.

2 ازدواج ايرانيان عضو وزارت امور خارجه يا نيروهاي مسلح با غير ايراني ممنوع است و بايد قبلاً مجوز آن از دولت اخذ شود و گرنه هم موجب تعقيب اداري و هم عدم به رسميت شناختن آن خواهد شد  اگر چه شرعاً صحيح است.



حداقل سن ازدواج در ایران


در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال فقط با رعایت مصلحت کودک و به تشخیص دادگاه ممکن است. ازدواج قبل از بلوغ (۹ سال قمری در دختران و ۱۵ سال قمری در پسران) توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود.

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۳ حداقل سن ازدواج دختران را ۱۵ سال و پسران را ۱۸ سال تعیین کرده بود. اما در شرایط خاص با ارائه گواهی دادگاه این سن می‌توانست برای دختران به ۱۳ سالگی و پسران به ۱۵ سالگی کاهش یابد.

قانون حمایت خانواده ۱۳۵۳ سن ازدواج را برای دختران به ۱۸ سال و برای پسران به ۲۰ سال افزایش داد و با گواهی دادگاه در صورت وجود مصلحت فقط برای دختران به ۱۵ سال کاهش می‌یافت.

در اصلاحات سال ۶۱ قانون مدنی ماده ۱۰۴۱ که ممنوعیت ازدواج کودکان را اعلام می‌کرد مغایر شرع تشخیص داده‌شد و نکاح قبل از بلوغ به شرط رعایت مصلحت توسط ولی طفل جایز شناخته شد. در قانون جدید به اجازه از دادگاه نیازی نبود.

در سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی تلاشی برای تغییر ماده ۱۰۴۱ صورت گرفت، اما در شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱ تیر ۱۳۸۱ این ماده به این شکل تغییر یافت: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»


 ازدواج به ولایت


تا پیش از انقلاب در حقوق مدنی این نظریه رایج بود که نکاح امر کاملا شخصی است و ولی نمی‌تواند برای مولی علیه عقد نکاح ببندد. اما با تغییر قانون بر مبنای فقه اسلامی این اجازه به صراحت داده شد و ولی با رعایت مصلحت می‌تواند برای کودک همسر تعیین کند. مطابق نظر مشهور در فقه اگر ولی مصلحت صغیر را در همسرگزینی برای او رعایت کند، کودک پس از بلوغ حق رد یا فسخ ازدواج را ندارد. اما اگر مصلحت رعایت نشود عقد نکاح غیرنافذ است و صغیر پس از بلوغ می‌تواند آن را قبول یا رد کند.


همچنین در صورتی که ازدواج با دختر نابالغ بدون اذن ولی او صورت گیرد، مرد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. این مجازات در ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی (۱۳۷۵) پیش‌بینی شد. برای ازدواج با اذن ولی اما بدون موافقت دادگاه مجازاتی پیش‌بینی نشده و قانون ساکت است.


بر اساس قول مشهور فقها ولایت در مورد ازدواج منحصر به پدر و جد پدری است و به وصی منصوب از طرف آنان انتقال پیدا نمی‌کند.


بسیاری از فقها متعه (صیغه یا ازدواج موقت) صوری کودک برای شخص دیگر را به عنوان روشی برای محرم شدن پدر یا مادر آن کودک با همسر طفل توصیه می‌کنند. هرچند در صورتی که امکان بهره‌گیری جنسی از کودک نباشد، در مورد صحت آن تردید وجود دارد.[20]


رابطه جنسی با همسر نابالغ


نظر مشهور در فقه امامیه رابطه جنسی کامل (دخول) شوهر با همسر نابالغش را ممنوع اما انواع دیگر رابطه جنسی با همسر نابالغ بی اشکال می‌داند.  امام خمینی در این مورد می‌نویسد: «کسی که زوجه‌ای کمتر از نه سال دارد وطی او برای وی جایز نیست چه اینکه زوجه دائمی باشد، و چه منقطع، و اما سایر کام‌گیری‌ها از قبیل لمس به شهوت و آغوش گرفتن و تفخیذ اشکال ندارد هر چند شیرخواره باشد، و اگر قبل از نه سال او را وطی کند اگر افضاء نکرده‌باشد به غیر از گناه چیزی بر او نیست»[21] و در صورتی که منجر به افضاء او شود، منجر به ممنوعیت دائمی رابطه جنسی آن دو می‌گردد و مرد باید دیه کامل قتل یک انسان را به همسرش بدهد.[22] ماده ۴۷۶ قانون مجازات اسلامی در همین زمینه اعلام کرده که هر «جنایتی که باعث از بین رفتن توان مقاربت بطور کامل شود دیهی کامل دارد».


پانویس


1↑ نجفی، محمد حسن: «جواهرالکلام»، مکتبه الاسلامیه، ۱۳۶۵، ج۲۹، صص۸-۵


2↑ مشکینی، علی، «ازدواج در اسلام»، احمد جنتی، الهادی، ۱۳۶۶ ص۱۰


3↑ خمینی، روح‌الله،«رساله توضیح‌المسائل»،حوزه علمیه قم،ص ۳۷۸


4↑ خمینی، روح‌الله،«رساله توضیح‌المسائل»،حوزه علمیه قم،ص ۳۷۹


5↑ خمینی، روح‌الله،«رساله توضیح‌المسائل»،حوزه علمیه قم،ص ۳۸۰و۳۸۱


6↑ شیعه نیوز، سایت خبری تحلیلی: http://shia-news.com/ShowNews.asp?Code=86031504


7↑ دیانت بهائی آئین فراگیر جهانی‏، ویلیام هاچر و دوگلاس مارتین، مؤسسه معارف بهائی، صفحهی ۲۰۷، پیوند به صفحهی کتاب


8↑ کتاب اقدس، بهاءالله، مرکز جهانی بهائی ۱۹۹۲، پیوند به صفحهی کتاب


9↑ حضرت باب‏، نصرت الله محمد حسینی، ناشر:مؤسسه معارف بهائی، صفحهی ۹۱۲، پیوند به کتاب


10↑ در جستجوی عدالت اجتماعی‏، جان هادلستون، صفحهی ۳۷۷، Century Press، پیوند به صفحهی کتاب


11↑ دیانت بهائی آئین فراگیر جهانی‏، ویلیام هاچر و دوگلاس مارتین، مؤسسه معارف بهائی، صفحهی ۲۰۸، پیوند به صفحه ی کتاب


12↑ حضرت باب‏، نصرت الله محمد حسینی، ناشر:مؤسسه معارف بهائی، صفحهی ۹۱۲، پیوند به کتاب


13↑ دیانت بهائی آئین فراگیر جهانی‏، ویلیام هاچر و دوگلاس مارتین، مؤسسه معارف بهائی، صفحهی ۲۰۸، پیوند به صفحه ی کتاب


14↑ Local Spiritual Assembly of the Baha'is of Warwick (در تاریخ ۲۰۰۳-۱۰-۱۲). ازدواج در آئین بهائی. Bahá'ís of Warwick. بازدید در تاریخ ۲۰۰۶-۰۶-۱۴.


15↑ میشل، توماس، «کلام مسیحی»، حسین توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۷۷ ص۹۵


16↑ پطرس، فرماج: «ایضاح التعلیم المسیحی»، مطبعة الاباء المرسلین الیسوعیین، ۱۸۸۲م، صفحه ۳۴۵


17↑ حسین صفائی و اسدالله امامی. مختصر حقوق خانواده. تهران: نشر میزان، هشتم بهار ۸۴. صص ۱۰۹-۱۱۱ ISBN 964-7896-27-1


18↑ *dispositif de sexualité


19↑ فوکو، میشل. اراده به دانستن. ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. دوم، تهران: نشر نی، ISBN 964-312-717-6، صص ۱۲۶-۱۲۸


20↑ رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله خمینی - مسئله ۲۴۲۹

رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله سیستانی - مسأله ۱۱۷۶

احکام عقد نکاح موقت (مُتعه) و حقوق آن آیت‌الله بیات زنجانی


21↑ روح‌الله خمینی، تحریرالوسیله، جلد دوم، نکاح -طلاق، نکاح و احکام آن، مسئله ۱۲


22↑ رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله سیستانی - مسئله ۱۱۵۷




منابع


    . زن روز


.حسین صفائی و اسدالله امامی. مختصر حقوق خانواده، تهران: نشر میزان، هشتم، بهار ۸۴. صص ۶۸-۷۵، ISBN 964-7896-27-1


    ریویر، کلود. درآمدی بر انسان‌شناسی. ناصر فکوهی، تهران: نشر نی، ۱۳۷۹، ISBN 964-312-540-8، صص ۱۰۶-۱۰۸


سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 6800
 بازدید امروز : 459
 کل بازدید : 1403802
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 0/2031
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.