| چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
حضرت علي (ع) در ديگر اديان

حضرت علی (ع) در دیگر ادیان

بدون شك وقتی كه خداوند سبحان، نام پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را به اوّلین انسان و اولین پیامبر، یعنی آدم علیه السلام آموزش می دهد، قطعاً این اسامی مقدّس را برای جمیع پیامبران بعد از او بیان فرموده است. زیرا بر اساس روایات صریحی كه وارد شده، انوار مطهّر این افراد برجسته قبل از خلقت بشر، خلق شده است تا در آینده به عنوان بهترین و شایسته ترین كسانی كه كاملترین شیوه تكامل را به انسانها آموزش خواهند داد، قدم بر عرصه گیتی بنهند.

برای شناخت بهتر این موضوع، چند مطلب مهم از كتاب "علی و پیامبران" تألیف حكیم سید محمود سیالكوتی را بیان می کنیم:

 

1ـ نام علی علیه السلام در انجیل

در كتب مقدس پیشین، به آمدن خاتم پیامبران، حضرت محمّدبن عبدالله(ص) و جانشین وی حضرت علی بن ابی طالب(ع)، بشارت داده شده اما مخالفان اسلام، نمی خواهند این حقیقت را آشكار كنند. بلكه در از بین بردن آن بسی می‌كوشند. مثلا در انجیل، صحیفة غزل الغزلات، چاپ لندن، سال 1800 میلادی، باب 5، آیة 1 ـ 10، سخنانی از حضرت سلیمان علیه السلام راجع به پیامبر خاتم صلی الله علیه و اله و سلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام به طورغیرصریح دارد تا در آخر، صریحا می فرماید: خلو محمّدیم (او دوست و محبوب من، محمّد است). ولی از انجیل هایی كه بعد از سال 1800 میلادی چاپ شده، جملة "خلو محمدیم" حذف گردیده است و همچنین لفظ "ایلیا" یا "ایلی" یا "آلیا" كه در كتب مقدّس پیشین ذكر شده، مخالفان حقّ، می كوشند ثابت كنند كه مراد از آن، خدا یا الیاس یا مسیح یا یوحنّا است نه حضرت علی علیه السلام.

ناگفته نماند كه بعضی از روحانیان با انصاف مسیحی كه دربارة "ایلیا" یا "ایلی" یا "آلیا" تحقیق كرده اند و از زندان تعصّب رهایی یافته اند، حقیقت امر را بیان نموده اند.

یكی از آنان mr. j. b.galidon است، كه چنین می نویسد:

in the language of oldest and present hebrew the word "allia" or "ailee" is not in the meanings of god or allah but this word is showing that in next and last time of this world any one will become nominates allia or ailee.

 

ترجمة متن انگلیسی:

در زبانهای عبرانی باستانی، كلمة "ایلیا" یا "ایلی" به معنای خدا، یا "الله" استعمال نشده و نمی شود. بلكه كلمة مذكور نشان می دهد كه در زمان آینده یا آخرالزمان شخصی خواهد آمد كه نامش "ایلیا" یا "ایلی" باشد.

 

2ـ علی علیه السلام و پیشگویی حضرت داوود علیه السلام؛

نام مقدّس حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در زبور داوود علیه‌السلام نیز چون خورشید می درخشد. داوود علیه السلام از متولد شدن امیرالمؤمنین علیه‌السلام با صراحت و دقت در جزئیات، خبر می دهد. در كتاب "علی و پیامبران" نوشته‌ای را از نسخه بسیار قدیمی زبور كه نزد "احسان الله دمشقی" پیشوای دینی مسیحیان شامات موجود بوده، نقل می كند كه به شرح زیر است: (مطعنی شل قثو تینمر قث پاهینوا فی وز "ایلی" متازه امطع ملغ شلو شمائت پزانان همنیقته خلذ وقث فل "حدار" كمرتوه شیهو پلت انی قاة بوتاة خزیماه رث جین "كعاباه" بنه اشود كلیامه كاذو قثوتی قتمر عند و بریما برینم فل خلذ ملغ خایوشنی پم مغلینم عت جنحاریون).

یعنی : «اطاعت آن بزرگواری كه "ایلی" نام دارد، واجب است و فرمانبرداری از او همه كارهای دین و دنیا را اصلاح می كند. آن شخصیت والامقام را "حدار" (حیدر) نیز می‌گویند، او دستگیر و مددكار بی كسان و شیر شیران باشد. نیرو و قدرتش بسیار و تولدش در "كعابا" (كعبه) خواهد بود. بر همه واجب است كه دامن آن بزرگوار را بگیرند و همانند غلام حلقه به گوش اطاعتش كنند. بشنود هر كه گوش شنوا دارد، بفهمد هر كه عقل و هوش دارد، بیندیشد هر كه دل و مغز دارد، كه چون وقت بگذرد، دوباره باز نمی گردد».

 

3ـ علی علیه السلام و استمداد حضرت سلیمان علیه السلام؛

در قسمت اول از این فصل، با استفاده از احادیث و روایات، منظور از آیه 37 از سوره مباركه بقره را بیان كرده و گفتیم كه : مراد از كلماتی كه آدم علیه السلام از خداوند دریافت كرد و با آن كلمات خدا را سوگند داد و توبه نمود، اسامی خمسه طیبه علیهم السلام بوده است.

اكنون به سراغ یكی دیگر از پیامبران حق یعنی حضرت سلیمان علیه السلام می رویم كه آن حضرت با نام مقدس همین پنج بزرگوار یعنی محمّد صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم و علی علیه‌السلام و فاطمه علیهاالسلام و حسنین علیهماالسلام با خداوند مناجات می كند و عرض حاجت می نماید.

در این زمینه به فراز دیگر از مطالبی كه در كتاب "علی و پیامبران" آمده است می پردازیم :

"در جنگ جهانی اول (1916 میلادی) هنگامی كه عده ای از سربازان انگلیسی در چند كیلومتری بیت المقدّس مشغول سنگرگیری و حمله بودند، در دهكده كوچكی به نام "اونتره" یك نقره پیدا كردند كه حاشیه اش به جواهرات گرانبها مرصع و در وسطش، خطوطی به حروف طلایی نگارش یافته بود و چون آن را نزد فرمانده خود، "میجر ـ ای ـ ان ـ گریندل" بردند، هر چه كوشید نتوانست از آن چیزی بفهمد ولی دریافت كه این نوشته به زبان و خطی بسیار قدیمی است و بالأخره این لوح، به وسیله وی دست به دست گردید تا به سرپرست ارتش بریتانیا "لیفتو نانت" و "گلدستون" رسید و ایشان هم آن را به دست باستانشناسان بریتانیا سپردند. پس از پایان جنگ (1918 میلادی) درباره لوح مذكور به تحقیق و بررسی پرداختند و كمیته ای تشكیل دادند كه اساتید شناخت زبان های باستانی بریتانیا، آمریكا، فرانسه، آلمان و سایر كشورهای اروپایی، عضو آن كمیته بودند. پس از چند ماه بررسی و تحقیق در سوم ژانویه 1920 میلادی معلوم شد كه این لوح مقدسی است به نام "لوح سلیمانی" و سخنانی از حضرت سلیمان را در بر دارد كه به الفاظ عبرانی قدیم، نگارش یافته است و ما ترجمه اش در اینجا می آوریم :

 

الله

احمد ایلی

باهتول

حاسن حاسین

یاه احمد! مقذا = ای احمد! به فریادم رس

یا ایلی! انصطاه = یا علی! مرا مددی فرمای

یاه باهتول! اكاشئی = ای بتول! نظر مرحمت فرمای

یاه حاسن! اضو مظع = ای حسن! كرم فرمای

یاه حاسین! بارفو = یا حسین! خوشی بخش

امو سلیمان صوه عئخب زالهلاد اقتا = این سلیمان اكنون به این پنج بزرگوار استغاثه می كند

بذات الله كم ایلی = و علی قدرة الله است

 

... چون این خبر به اسقف اعظم انگلستان (lord bishop ) رسید، فرمان محرمانه ای به كمیته نوشت كه خلاصه اش این است:

اگر این لوح در موزه گذاشته شود و در دید مردم قرار گیرد، اساس مسیحیت متزلزل خواهد شد و سرانجام خود مسیحیان، جنازه مسیحیت را بر دوش بلند نموده ، در قبر فراموشی دفن خواهند كرد. لذا بهتر آن است كه لوح مذكور در رازخانه كلیسای انگلستان گذارده شود و جز اسقف و اهل سرّ، كسی آن را نبیند.

 

برای كسب اطلاع بیشتر در این باره، مراجعه شود به كتاب (wonderful stories of islam) چاپ لندن، ص 249

كسانی كه این لوح را دیدند و بینشی داشتند گرایشی عجیب به اسلام پیدا كردند...

 

4ـ نام علی بن ابیطالب، زیور كشتی نوح علیه السلام؛

از پیامبران بزرگواری كه به نام مقدس پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم و علی مرتضی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام و حسنین علیهماالسلام، تبرّك جست و از آنان مدد خواهی كرد، حضرت نوح علیه السلام است.

شاهد بر این كلام تخته چوب هایی می باشند كه در جستجوهای دانشمندان معدن‌شناس شوروی، كشف شد. حكیم سید محمود سیالكوتی در كتاب خود، به طور مستند در این مورد می نویسد :

"در ژوئیه 1951ـ م ، گروهی از دانشمندان معدن شناس شوروی برای معدن یابی، مشغول زمین كاوی بودند كه ناگهان به تخته چوب هایی پوسیده برخوردند... از علائمی دریافتند كه باید این چوب ها غیر عادی و مشتمل بر راز نهفته ای باشد... در آن میان، تخته چوب مستطیلی شكلی یافتند كه همه را به حیرت انداخت؛ زیرا در اثر گذشت زمان، كهنگی و پوسیدگی به تمام چوب‌ها راه یافته بود جز این تخته كه چهارده اینچ طول و ده اینچ عرض داشت و حروفی چند بر آن منقش بود.

دولت شوروی، برای تحقیق و بررسی درباره این تخته چوب، در27 فوریه 1953م كمیته ای تشكیل داد كه اعضای آن، باستان شناسان و استادان زبان‌های كهن بودند... (مؤلف، اسامی اعضای این كمیته را بیان می كند و سپس می نویسد:) بالأخره پس از هشت ماه تحقیق و كاوش، اسرار آن تخته چوب، برای كمیته كشف گردید و معلوم شد كه برای تیمّن و مددخواهی چیزهایی بر آن نوشته و بر كشتی نصب كرده اند،... كمیته تحقیق، پس از هشت ماه فكر و دقت و زحمت، نوشته مذكور را خواندند و به حروف روسی درآوردند،...

سپس استاد زبان های باستانی بریتانیا، mr.n.f.makes ، الفاظ مذكور را به انگلیسی چنین ترجمه كرد:

o. my god ، my helper . keep my hand with mercy and with your holybodies : mohamad، alia، shabbar، shabbir، fatema.

they all are biggests and honourables.

the world established for thern. help me by their names.

you can reform to right.

ترجمه متن انگلیسی :

"ای خدا من! ای مددكار من! به لطف و مرحمت خود و به طفیل ذوات مقدّس محمّد، ایلیا، شبر و شبیر و فاطمه دست مرا بگیر. این پنج وجود مقدّس از همه باعظمت تر و واجب‌الاحترام هستند و تمام دنیا برای آنان بر پا شده است. پروردگارا به واسطه نامشان، مرا مدد فرمای. تو می توانی همه را به راه راست، هدایت نمایی."

 

5- حضرت موسی علیه السلام از شهادت علی علیه السلام خبر داد؛

مرحوم علامه مجلسی در جلاء العیون می نویسد:

"ابن بابویه به سند معتبر از امام محمّد باقر علیه السلام روایت كرده است كه مردی از علمای یهود به خدمت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آمد و از مسائلی پرسش نمود از جمله آنها این بود كه پرسید : وصی پیغمبر شما بعد از او چند سال زندگانی خواهد كرد؟

حضرت فرمود: سی سال . گفت: بگو كه در آخر خواهد مرد یا كشته خواهد شد؟ حضرت فرمود: بلكه كشته خواهد شد. ضربتی بر سر او خواهند زد كه ریش او از خون او خضاب شود.

یهودی گفت: به خدا سوگند كه راست گفتی من چنین خوانده ام در كتابی كه موسی علیه‌السلام املا كرده و هارون نوشته است."

 

6- ابراهیم خلیل علیه السلام و شناخت علی علیه السلام؛

جابر از امام صادق علیه السلام روایت كرده كه فرمود: وقتی كه خداوند ملكوت را به ابراهیم علیه السلام نشان داد، نوری را در جنب عرش دید.

گفت خدایا این نور چیست؟ به او گفته شد این نور محمّد صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم است كه برگزیده من از خلق من است و نور دیگری را در جنب آن نور مشاهده كرد و از آن پرسش نمود، گفته شد این نورعلی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام است كه یاری كننده دین من می‌باشد.

پس در جنب آن دو نور، سه نور دیگر دید و از آنها پرسش كرد. گفته شد نور فاطمه علیهاالسلام است كه دوستانش را از آتش بازداشتم و نور دو فرزندش حسن و حسین است.

پس گفت خدایا انوار دیگری در اطراف آنها می بینم؟ گفته شد آنها امامان از نسل علی و فاطمه هستند.

ابراهیم علیه السلام گفت : خدایا به حق خمسه طیبه آنها را به من بشناسان. گفته شد ای ابراهیم اولین آنها علی بن الحسین و سپس پسرش محمد و پسر او جعفر و پسر او موسی و پسر او علی و پسر او محمد و پس از او علی و فرزندش حسن و پسرش حجت قائم است... .

ابراهیم خلیل علیه السلام شیعه علی علیه السلام؛

حضرت ابراهیم خلیل الرحمن با آن جلالت قدری كه دارد وقتی كه انوار شیعیان اهل‌بیت علیهم السلام را دید كه مانند ستارگان درخشان اطراف آفتاب و ماهتاب ولایت را گرفته اند از خدا خواست كه او را از جمله شیعیان علی علیه السلام قرار دهد. چنانچه در تفسیر سوره الصافات ضمن آیة 83 "وَ انّ مِنْ شیعتِهِ لابراهیمَ" (و بدرستی كه از شیعیان او ابراهیم است) رسیده است.

 

7- حضرت خضر و دوستی علی علیه السلام؛

اَعْمَشْ كه از بزرگان روات و محدثان است وشیعه و سنّی او را توثیق می‌كنند، می گوید : در مدینه، كنیز سیاه كوری بود كه كارش آب دادن بود و می گفت آب بیاشامید در راه دوستی علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام.

او را در مكه دیدم در حالی كه چشم‌های او باز بود و می دید و آب می داد و می گفت: بیاشامید در راه دوستی كسی كه خدا به سبب او روشنایی چشم مرا به من برگردانید.

اعمش گوید احوالش را پرسیدم گفت: مردی به من رسید و گفت: ای جاریه، آیا تویی كنیز و دوستدار علی بن ابی طالب علیه السلام؟

گفتم: آری. گفت: اللهُمّ اِنْ كانَتْ صادقهَ فَرّدَ عَلیْها بَصَرَها. (خدایا اگر این كنیز در دوستی علی علیه السلام راستگوست چشم او را به وی برگردان) . به خدا سوگند در آن حال چشم من روشن شد.

پس گفتم تو كیستی؟ فرمود: منم خضر و منم شیعه علی بن ابی طالب علیه السلام.

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1535
 بازدید امروز : 142
 کل بازدید : 1404076
 بازدیدکنندگان آنلاين : 17
 زمان بازدید : 0/1875
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.