| پنج شنبه ٢٩ تير ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
پرسش هاي متداول ( سري دوم )

سوال36  : اگر دنیا، برزخ، آخرت و ... را به شکل یک سیستم ببینیم، آیا راه خروجی  از این سیستم وجود دارد به شکلی که هنوز ماهیت خود را به عنوان یک انسان حفظ کرده باشیم؟

 

پاسخ: آري آدمی می تواند از همه مدارج هستی و از همه سیستمها بیرون جهد و به قول نظامی خطاب به انسان گوید:

 

دور تو از دایره بیرون تر است

از دو جهان قدر تو افزون تر است

 

در کتاب "در قلمرو زرین" و نیز در کتاب "در صحبت مولانا" در گوشه و کنار آن به این نکته مکرر اشاره شده است که آدمی به تعبیر شکسپیر موجودی شگفت و نامتناهی است و هیچ حد و مرزی برای پرواز او وجود ندارد.

 

 

 

سوال37  : من به هيچ گروهي گرايش ندارم و هدفم را از آفرينش و بودن نمي دانم و همچون آونگي معلق هستم. شما چگونه من را راهنمايي مي كنيد؟

 

پاسخ: زهی سعادت که به هیچ گروه و فرقه ای گرایش ندارید و در بند اندیشه های خاصی نیافتاده اید و می توانید مستقیماً فطرت الهی خود را به کمک بطلبید که پیر مغان شما و خضر راه شماست. شما با تمام وجود احساس می کنید که عاشق زیبایی و دانایی و نیکویی هستید و دلتان می خواهد هر چه بیشتر از این سه گوهر برخوردار شوید پس روشن است که باید دنبال کسب معرفت و کسب هنر و رسیدن به خلق خوش و مهربانی و وظیفه شناسی و فضیلتهای دیگر اخلاقی باشید چون از دیگران همین انتظار را دارید . بنابراین تکلیف شما روشن است خداوند شما را برای رسیدن به کمال آفریده است و مسیر را نیز در فطرت شما نهاده است . البته مطالعه کتابهای خوب و رسیدن به حضور بعضی بزرگان می تواند چراغ فطرت شما را روشن تر کند.

 

 

 

سوال38  : نظر شما در خصوص حجاب چيست؟

 

پاسخ: شما می توانید به قطعه 231 از کتاب "در صحبت قرآن" مراجعه نمائید و بخصوص نظر مولانا را در تمثیل حجاب بخوانید. حجاب در اصل یک توصیه ایمنی است و برای حفظ زن از خطرات احتمالی وضع شده است.

 

 

 

سوال39  : كتاب تاريخ تمدن در ليست كتابهاي مورد تائيد شما در وب سايت رسمي نيست. آيا خواندن آنرا توصيه مي كنيد؟

 

پاسخ : تاریخ تمدن توسط شخصیتهای گوناگون و به زبانهای گوناگون در جهان بسیار است از جمله تاریخ تمدن اسلام به قلم گوستاو لوبون . تاریخ تمدن 11 جلدی ویل دورانت نیز کتاب ارزشمندی است. البته ترجمه فارسی آن همه جا به مرتبه کمال نیست و اگر بتوانید متن انگلیسی آن را مطالعه کنید بهتر است. در عین حال کتابهای خوب کتابهایی است که مایه رشد و روشنایی می گردد اما ضرورت ندارد که خواننده با همه مطالب آن موافق باشد و آنها را بپذیرد اما خواندن کتابهای بزرگ که مجموعه ای از آنها را در سایت خود آورده ایم توسط بزرگان جهان توصیه شده است. تاریخ تمدن ویل دورانت نیز مشمول همین قاعده است.

 

 

 

سوال40  : چرا دانته یکی از بزرکترین فیلسوفان اروپا وجهان ، نبي اكرم و دانشمندان مسلمان ایرانی را در جهنم به بدترین شکل ترسیم کرده است؟

 

پاسخ : بزرگی دانته در شعر و شاعری است و او را در کنار شکسپیر و هومر از بزرگترین شخصیتهای ادبی جهان می شناسند. آنچه در کتاب او مهم است این است که او جایگاه بدان و بدکاران را در جهنم نشان داده است و هیچ کار خوبی را به عواقب جهنم و برزخ گرفتار نکرده است. پیام کلی او در آیه زیر از قرآن خلاصه می شود:

 

و من یعمل مثقال ذره خیرا یره

و من یعمل مثقال شرا یره

 

در این کتاب عموماً اشتباه در حکم نیست اما اشتباه بيشتر در تشخيص مصداق است كه اغلب ناشي از تبليغات سوء برخي متوليان متعصب مسيحي بوده است . البته آنچه شما اشاره کردید نشان نقصان او در شیوه نگرش به عقاید مختلف است اما از عظمت کار او در حفظ میراثهای فرهنگی مسیحیت نمی کاهد. ضمناً ما مکرر اشاره کرده ایم که مطالعه کتابهای بزرگ مایه رشد و روشنایی است اما ضرورتی ندارد که خواننده همه مطالب آن کتابها را پذیرا شود اما مطالعه آنها توسط بزرگان جهان توصیه شده است.

 

 

 

سوال41  : محبوبترين آيه شما در قرآن و محبوبترين غزلها و مهمترين توصيه هاي شما چيست؟

 

پاسخ : توصیه اینجانب این است که شما با کتابهای جوانان و فرهنگ جهانی که چهار جلد آن با عنوانهای "در صحبت سعدی" ، "قلمرو زرین" ، "در صحبت مولانا" و "درصحبت قرآن " است آشنا شوید زیرا در این کتابها من مجموعه ای از محبوبترین قطعات ادب فارسی و انگلیسی و همچنین محبوبترین آیات قرآنی را گرد  آورده ام . از اینرو گمان دارم اگر این کتابها را بخوانید از شیوه نگارش می توانید خودتان به بهترین ها دست یابید زیرا ممکن است چندین بهترین وجود داشته باشد که هر یک به جهتی بهترین هستند برای مثال فقط یک آیه از قرآن را که شاید بیشترین حکمت علمی و عملی در آن مندرج باشد ذکر کنم و آن آیه 110 سوره کهف است و شما را به خواندن تفسیر این آیه در کتاب در صحبت قرآن ، قطعه 169 با عنوان شرط رسیدن به دیدار خداوند توصیه می کنم.

 

 

 

سوال42  : براي كسي كه خودكشي مي كند بعد از مرگ چه اتفاقي مي افتد ؟

 

پاسخ : خودکشی کردن در بیشتر موارد گریز از معرکه زندگی است و ای بسا که گریزنده از امکانات و ثروت خود کاملا بی خبر است و نمی داند که بودنش تا چه اندازه سودمند است و این آگاهی پس از مرگ آکنده از پشیمانی خواهد بود. تجربه نشان داده که گریز از معرکه زندگی عموما نشان بی خبری از توانایی های موجود است . اگر آن گریزنده با دانایی مشورت کند آن دانا ممکن است او را چنان به زندگی خود مشتاق گرداند که حتی از قصد گریز شرمنده شود.

چه بسیار جوانها در افسردگی هستند و هنگامی که کسی آنها را از ثروت جوانیشان با خبر کرده ، چراغ هزار امید را در دلشان زنده کرده و با شوق به زندگی بازگشته اند. بخصوص نسل جوان امروز بیش از هر زمان نیاز دارد که بداند علی رغم همه مشکلات و محدودیت های نا معقول چقدر دستشان برای تجربه های بدیع و لذت بخش در زندگی باز است . البته جوان باید به پیروی از عقل با هر آنچه نامعقول است درگیر شود و در رفع آن بکوشد و اگر هیچ دلیل دیگری آدمی برای زندگی نداشته باشد همین کافی است که می تواند در راه روشن کردن چراغ خرد و دانایی و زیبایی و نیکویی قدمی بردارد.

 

 

 

سوال43  : مدتی است که بین دو راهی عجیبی قرار گرفته ام ، دو راهی سنت و مدرنیسم . زمانی پا در راه دین و فرهنگ خودمان می گذارم چیزهایی می بینم و مسایلی برایم پیش می آید که با خود فکر می کنم چرا مانند غربیان نباید زندگی کرد و چرا ما نباید مانند آنها آزادی داشته باشیم و قید و بندهای زیادی که در اینجا هست و نتوانسته جلوی خیلی از رذایل اخلاقی را بگیرد برای چیست و با خود فکر می کنم آنها که حکومت دینی ندارند از ما موفق تر بوده اند و شاید از لحاظ اخلاقی وقانونمندی از ما بهتر باشند اما از طرفی با خود می گویم که ما حداقل می خواهیم به احکام الهی عمل کنیم و شاید یک روز به آن برسیم یا شاید هم نرسیم.اما تکلیف امثال من چه می شود که در این جامعه زندگی می کنیم که اکثرا فقط شعار می دهند و در عمل چیزی وجود ندارد.

 

پاسخ : شما به درستی دریافت کرده اید که راه دین و اخلاق را هر کس باید به شوق خود اختیار کند و مسلما با اکراه کار دین راست نمی آید . شما بر طبق فطرت خود عمل کنید که شما را به زیبایی و دانایی و نیکویی فرا می خواند و در این اقلیم زیبایی و دانایی و نیکویی سنت و مدرن را تفاوتی نیست زیرا شما پیرو خرد هستید و خرد آنچه را خوب و پسندیده یابد چه از روزگار قدیم باشد چه در پدیده های مدرن می پذیرد . شما بهترین آنچه در سنتهای پیشین آمده از بزرگانی مانند حافظ و سعدی و مولانا بدست آورید و از فرهنگ غرب نیز با مطالعه آثار بزرگانی چون شکسپیر ، گوته و ویکتور هوگو و حتی برتراند راسل ( که ظاهرا گرایش دینی از خود نشان نمی دهد) بدست آورید و اطمینان داشته باشید که در قافله خوبان قرار دارید و هر چه می کنید و می گویید پهلوانانی چون فردوسی و سعدی و گوته و والت ویتمان بر پشت آن ایستاده اند . ریا و سالوس دینی پیوسته در جهان بوده است و آنچه از ریاکاران می توان آموخت همین است که ریا نوعی ستایش باطنی از خوبی های فطری و درونی است . آنکس که به حقوق مردمان تجاوز می کند و تظاهر به دادگری می کند معلوم است خود نیک می داند که عدالت بهتر از ستمگری است لذا ستمگری را پنهان می کند و دعوی عدالت دارد. هر چه انسانها بر راه خرد و فطرت الهی باشند مدعیان بیشتر رسوا می شوند و هر چراغی که شما روشن کنید تاریکی را لعن کرده اید و از خود و دیگران دور کرده اید.

 

 

 

سوال44  : شما فرموده ايد كه محور تمامي احكام عقل است ولي من احكام بسياري را مي توانم عنوان كنم كه بر پايه عقل نيست ولي انجام مي شود. شما چه توضيحي براي اين موضوع داريد؟

 

پاسخ : رسول فرموده است كه هر چه شرع به آن حكم مي كند عقل نيز آنرا تائيد مي كند و هر چه را عقل تائيد كند شرع نيز بر همان نظر است. رفتارهاي آدمي در پيش خداوند با عقل او سنجيده مي شود و هر كس نسبت به عقل تعهد دارد و هر گونه عقاب و ثوابي بر مبناي درك و فهم فطري و خرد آدمي است و پيامبر فرموده است اگر حديثي يا دستوري از من شنيديد با عقل و قرآن بسنجيد اگر موافق نبود كنار بگذاريد. اينجانب در كتاب در صحبت قرآن چندين جا درباره هماهنگي احكام اسلامي با عقل مطالبي نگاشته ام.

 

 

 

سوال45  : نظرتان درباره نیچه و نظریات او چیست؟ بهترین اثر او کدام است؟

 

پاسخ : نيچه از متفكران بزرگ جهان است و مطالعه آثار او به خصوص "چنين گفت زرتشت" و كتاب "وراي خير و شر " مي تواند در رشد فكري و فرهنگي خواننده تاثيرات مثبتي داشته باشد . بايد افزود كه توصيه مطالعه كتابهاي بزرگ بدين معني نيست كه هر چه در آن كتابها آمده مورد پذيرش است.

 

 

 

سوال46  : راه رسیدن به خودشناسی و پیدا کردن راه موفقیت در زندگی از نظر شما کدام است؟ لطفا كتابي معرفي فرمائيد.

 

پاسخ : در اين زمينه مطالعه كتاب "در صحبت مولانا" و يا وسيع تر از آن متن كامل مثنوي و آثار ديگر مولانا مي تواند بسيار سودمند باشد. همچنين كتاب پيامبر اثر جبران خليل به ترجمه اينجانب و يا هر ترجمه ديگري كه بپسنديد شما را به شناخت خودتان نزديك مي كند و نيز مطالعه آثار اريك فروم در اين زمينه بسيار سودمند است.

 

 

 

سوال47  : در مورد آيه 34 سوره نساء شبهه ای برایم پیش آمده که متاسفانه افرادی از این آیه سوء استفاده می کند و زنان را مورد تعرض قرار می دهند و در کنار آن هم کسانی که با قرآن مشکل دارند به این آیه اشاره می کنند. نظر شما در اين خصوص چيست؟

 

پاسخ : محققان قرآن شناس كه با مبناي جامعه شناسي نيز آشنايي دارند عموماً بر اين باور هستند كه اين آيه در حقيقت نهي از زدن و تنبيه زنان است كه در زمان رسول تا به امروز همچنان در جوامع گوناگون رواج داشته و دارد. مسلماً آنچه خداوند خواسته است نفي تنبيه است نه اقدام به آن و در سيرت رسول خداوند نيز هيچ كجا نيامده است كه رسول حتي در يك مورد همسري را مورد تعرض قرار داده باشد . در كتاب "در صحبت قرآن" مي توانيد با مراجعه به فهرست آن مطالبي را درباره برابري حقوق زن و مرد و ضرورت رفتار نيكو و پسنديده با زنان مطالعه كنيد.

 

 

 

سوال48  : چه كنيم كه قرآن بر ما نيز نازل شود؟

 

پاسخ : چنانكه قرآن بر حضرت محمد در ايام صيام وارد شده است ما نيز اگر از هواهاي نفساني و خود خواهي ها و اغراض شخصي روزه بگيريم آن آيات بر دل ما وارد خواهد شد. چون خواندن يك چيز است و وارد شدن در دل يك چيز ديگر. و آن فرشتگان كه در شب قدر مي آيند در هر يك از شبهاي سال ممكن است براي شما كه دنبال زيبايي و دانايي و نيكويي هستيد هديه هايي از هنر و علم و اخلاق بياورند.

 

 

 

سوال49  : بسیار سعی می کنم تا با زیبایی ، دانائی و خوبی به سیر و سلوک بپردازم ولی فکر می کنم شیطان هر بار مرا عقب تر از قبل می برد.  فقط وقتی می فهمم که می بینم دور ترم. من می خواهم باز هم به سمت خالقم بروم.

لطفا کمکم کنید

 

پاسخ : خالق شما كه شوق رفتن به سوي او داريد سرچشمه زيبايي و دانايي و نيكويي است و هر چه شما به سوي اين سه فرشته سفر كنيد بيشتر و بيشتر به آفريدگار خود نزديك خواهيد شد در مورد گناه نيز از خود بپرسيد كه من در اين گناه آزارم به چه كسي خواهد رسيد و اگر صادقانه مي بينيد كه در سوداي آزار هيچ كس نيستيد با گامهاي محكم به جانب همان زيبايي و دانايي و نيكويي حركت كنيد و شما را در اين راه زياني از شيطان نخواهد رسيد . شيطان چيزي غير از زشتي و ناجوانمردي و دروغ و آزار خلق و تكبر و حرص و آز و تجاوز به حقوق ديگران و امثال آن نيست و بديهي است كه شما جوياي اين اوصاف شيطاني نيستيد پس به سوي همان سه فرشته زيبايي و دانايي و نيكويي سير كنيد و نگران چيزي نباشيد.

 

 

 

سوال50  : من در دوران جوانی به سر می برم ولی بی هویتم  وهنوز نتوانستم ایمان و اعتقاد محکم و درستی داشته باشم وکاملا به همه چیز شک دارم از شما تقاضا دارم به عنوان یک استاد اینجانب را راهنمایی فرمایید.

 

پاسخ : هويت انساني شما همان است كه هزاران فرشته به فرمان خداوند در برابر او سجده كرده اند و اين كنايه است از آنكه خداوند هزاران نيرو و هزاران خدمت گزار طبيعي را در وجود ما به وديعه گذاشته است . از اينرو اگر شما به فطرت و سرشت طبيعي خود نظر كنيد در مي يابيد كه چراغ سه عشق در قلب شما پيوسته روشن است و شما را به سوي همه خوبيها و كمالات هدايت مي كند . نخست عشق به زيبايي كه در همه آدميان هست و اين عشق كه به زيبايي داريم و لذتي كه از مشاهده زيبايي مي بريم ما را دعوت مي كند كه به سوي هنرها روي آوريم و به تدريج بيشتر و بيشتر زندگي خود را از زيبايي و هنر همچون شعر و موسيقي و نقاشي آكنده كنيم. دوم عشق به دانايي است كه شما را به دانستن هر چه بيشتر از اسرار عالم دعوت مي كند و چه خوشتر آنكه آدمي به دنبال دانش برود و به گفته فردوسي :

 

به گفتار دانندگان راه جوي

به گيتي بگرد و به هر كس بگوي

 

و سوم عشق به خوبي و جوانمردي و راستي و انصاف و محبت و خدمت به خلق و خلق خوش كه همه ما از اين اوصاف لذت مي بريم. بنابراين همين لذت بردن ما را دعوت مي كند كه چنين باشيم. بنابراين شما در ذات خود ايمان به همه خوبيها و زيبائيها داريد . قدم برداريد و به بوي خوش آن سرو خرامان برويد.

 

 

 

سوال51  : من جوانی هستم كه نمی خواهم زندگی یکنواختی داشته باشم . خانواده من از لحاظ فرهنگی و مادی در سطح پایین هستند. آیا من با توجه با امکانات پایین می توانم برای خودم و اطرافیانم مفید باشم؟

 

پاسخ : البته كه مي توانيد . زيرا از چندين گنج برخورداريد يكي گنج سلامتي جسم و يكي گنج سلامتي روان و يكي گنج جواني و مهمتر از همه گنج عشق به خوبي و خدمت كردن كه در سوال شما ديده مي شود . بنابر اين با بهره گيري از اين گنجها مي توانيد به تدريج به سه ارزش جهاني كه زيبايي و دانايي و نيكويي است نائل شويد و ديگران را نيز بدان بخوانيد.

مي توانيد سه برنامه براي زندگي خود ترتيب دهيد كه موضوع آنها به ترتيب زيبايي و دانايي و نيكويي باشد و در پايان هر روز از خود بپرسيد كه من در راه رسيدن به زيباييها و هنرها چه كرده ام و همين سوال را در مورد دانايي و نيكويي داشته باشيد و بكوشيد كه پاسخهاي افتخار آميزي به اين سوالات بدهيد.

 

 

 

سوال52  : از چه روش یا روشهای برای بالا بردن تمرکزم استفاده کنم؟

 

پاسخ : براي تقويت تمركز بايد هر چه بيشتر عشق را در خود پرورش داد ، عشق به آنچه خوب و زيباست علاوه بر تمركز ، حافظه انسان نيز در اثر عشق افزون مي شود زيرا آنچه را دوست مي دارد با شوق و رغبت و به آساني در ذهن نگه مي دارد.

 

 

 

سوال53  : مجرد هستم و خواهان یک همراه موافقی هستم که مسیرش با مسیر من یکی باشد و او نیز صاحب کمالات باشد و روحیه اش نیز با من هم خوانی داشته باشد ، چه بايد كرد؟

 

پاسخ : اين سوال نيازمند توضيحات و تفصيلات بيشتري هست كه شما را به مطالعه كتاب "پيامبر" اثر جبران خليل جبران و نيز آشنايي بيشتر با مثنوي مولوي (كتاب در صحبت مولانا) دعوت مي كنم و نيز مجموعه اي چند از سخنرانيهاي اينجانب به صورت CD منتشر شده كه بعضي از آنها بخصوص توصيه هايي درباره ازدواج و آشنايي و دوستي آمده است  ( به بخش آثار صوتي و تصويري سايت مراجعه كنيد).

 

 

 

سوال54  : معنای رزق و روزی که در قران آمده چیست و اینکه خداوند در قران فرموده ما بعضی از شما را تنگ روزی و برخی از شما را وسیع روزی می کنیم  در ارتباط با  تلاش انسان برای کسب درآمد چگونه تفسیر می شود.مثلا آگر خداوند نخواهد من وسیع روزی باشم یعنی من هرچه تلاش کنم نمی تونم درآمد کسب کنم و کارم با شکست رو به رو مي شود؟

 

پاسخ : بحث جبر و اختيار و قضا و قدر پيوسته در طول تاريخ معركه آراء و نظريات گوناگون بوده است و قرنهاست كه طرفين اين گفتگو يعني جبريان و اختياريان نتوانسته اند يكديگر را كاملاً قانع كنند.

 

در ميان جبري و اهل قدر

همچنين تا حشر بحث است اي پسر

 

اما بزرگان جهان كه به هيچ يك از دو جانب ميل نكرده اند بلكه در هر دو طرف حقيقتي مي بينند گويند كه ما از مشيت الهي بي خبريم و نمي دانيم كه روزي ها را وسيع خواسته اند يا تنگ اما مي دانيم كه در اين عالم قوانيني حاكم است و اگر در راهي تلاش كنيم بدون اثر نخواهد بود اي بسا كه خداوند خواسته باشد تا از مجراي تلاشهاي ما ، ما روزي بيشتر بخشد . بنابراين ما تلاش خود را به جا مي آوريم و منتظر رحمت خداوند هستيم . اما تاكيدي كه بعضي از قديسان بر مبناي خود قرآن روي اين نكته كرده اند كه ما بايد روزي را از جانب خداوند بدانيم بدين خاطر است كه اگر هدف آدمي از كار صرفاً كسب روزي بيشتر و بيشتر باشد ممكن است هزار انديشه اهريمني به او روي آورد و به خاطر زر، تزوير كند و دروغ بگويد و به مال ديگران تجاوز كند در حاليكه اگر كار را به عنوان وظيفه بر خود بشناسد آنرا به كمال انجام مي دهد و خداوند هم به او روزي دلخواه را مي بخشد . همه ما دائما از محصول كار ديگران بهره مي گيريم از تلفن همراه كه در جيب ما است و جام جهان نما(تلويزيون) كه در پيش روي ما است و هواپيما كه بر فراز سر ما پرواز مي كند و رايانه اي كه به وسعت دريا ها آگاهي و اطلاع در اختيار ما مي گذارد همه محصول كار ديگران است. پس ما نيز بايد كاري كنيم كه به درد ديگران بخورد و بايد شرمنده باشيم اگر از سفره جامعه اين همه بهره گيريم و خود هيچ طعامي بر آن سفره نگذاريم . بنابراين ما كار را براي كسب روزي نمي كنيم بلكه وظيفه و تعهد اجتماعي خود را به جا مي آوريم و آنگاه در دل معتقد هستيم كه خداوند به ما كمتر يا بيشتر روزي خواهد داد. اين اعتقاد مي تواند جامعه اقتصادي جهان را از هزاران آلودگي پاك گرداند.

 

 

 

سوال 55  : در داستان حضرت  یوسف  می خوانیم که زلیخا  زنان مصری را جمع کرد و به هریک کارد و ترنج داد و زنان مصری بعد از دیدن جمال حضرت یوسف دست خود را بریدند. جمال حضرت یوسف گوشه ای از جمال خدا است. کجای کار من به عنوان بنده خدا  ایراد دارد که مثل زنان مصری محو جمال و زیبایی خدا نمی شوم؟

 

پاسخ : درك زيبايي در اطوار گوناگون و حساسيت انسانها نسبت به آن متفاوت است ، يكي مانند سعدي مي گويد:

مرا شكيب نمي باشد اي مسلمانان    ز روي خوب "لكم دينكم ولي دين"

 

يا در جاي ديگر مي فرمايد:

 

در من اين است كه صبرم ز نكو رويان نيست      زرق نفروشم و زهدي ننمايم كان نيست

 

و يكي ديگر حساسيت چنداني نسبت به زيبايي ندارد ، نگاهي مي اندازد و مي گذرد . بزرگان جهان اتفاق نظر دارند كه هر چه حساسيت نسبت به زيبايي بيشتر باشد شخص به عالم كمال و خوبي و شكوه انساني نزديكتر مي شود زيرا نهايت همه خوبيها روي در زيبايي دارد و خوبي چهره باطني معناي زيبايي است كه در حضرت يوسف هنگام بخشيدن خطاي برادران ظاهر گرديد. از اين رو توصيه شده است كه آدميان هر يك بر حسب استعداد به آموختن هنري بپردازند تا ذوق زيبايي در آنها تقويت شود واز هنرها بيشترلذت برند و از همه زيبائيها بيشتر برخوردار شوند. و اگر استعداد هيچ هنري در خود نمي بينند دست كم مي توانند به هدايت انسان صاحب ذوقي با شاهكارهاي هنري آشنا شوند . موسيقي هاي خوب را بشنوند ، نقاشي هاي ممتاز جهان را مشاهده كنند و اشعار لطيف شاعران جهان را بخوانند. زيبايي ستاره درخشاني است در آسمان جان آدمي كه با نظر كردن به آن مي توان راه را شناخت و به سوي مقصد پيش رفت.

 

 

 

سوال56  : آیا  راهی را برای خودشناسی می توانید معرفی کنید یا حتی کتابی را ؟ منظورم همان خودشناسی توام با حس درونی است  و اینکه آیا راهی برای رسیدن به آرامش درونی وجود دارد؟

 

پاسخ : يكي از كتابهايي كه به زبان پارسي در اين زمينه ترجمه شده است كتابي است با عنوان "اعتماد به نفس" كه توسط مرحوم دشتي ترجمه شده و نسبتاً قابل اعتماد است . خواندن اين كتاب ممكن است بتواند تا حدودي شما را راهنمايي كند و چنانكه زبان انگليسي مي دانيد البته كتابها و مقالات گسترده تري در اين زمينه مي توانيد مطالعه كنيد . يكي از بهترين مقالات در زمينه اعتماد به نفس به انگليسي مقاله معروف Self Reliance اثر امرسون آمريكايي است كه خواندن آن توصيه مي شود.

 

 

 

سوال57  : من دچار وسواس فکری و افسردگی شده ام و همه چیز برايم بیهوده است. لطفا راهنمایی کنید.

 

پاسخ : چه بسيار وسواسها و افسردگي ها محصول آن است كه آدميان از ثروتهاي دروني خود بي خبر هستند. ثروتهايي همچون سلامت و برخورداري از پدر و مادر و فضاي خانواده يا ثروتهاي فكري و استعداد هاي علمي و هنري و مهمتر از همه ثروت عمري كه در پيش است و هزار امكان و فرصت به آدمي عرضه مي كند. شما نيز از اين گونه گنجها بي نصيب نيستيد . بايد تلاش كنيد كه امكانات موجود خود را بهتر ارزيابي كنيد و بيشتر قدر بدانيد . شما در عصري زندگي مي كنيد كه انسان به پادشاهي رسيده است ما از اعجوبه اي چون موبايل برخورداريم و جام جهان نمايي چون تلويزيون و رايانه و شبكه ارتباط جهاني در اختيار داريم . امروز همه كتابهاي خوب جهان و همه موسيقي ها و نقشها و رنگها و موزه هاي جهان با اشارت انگشتي در اختيار شما است . اگر از چيزهايي محروم هستيد از هزاران چيز نيز برخورداريد . اگر به اين ثروتها بينديشيد و موهبت دوستي و رفاقت با نزديكان و عزيزان خود را بر آن بيافزاييد اي بسا كه از وسواس و افسردگي به كلي دور مي شويد و شور و شوق زندگي و انگيزه كار و نشاط و فعاليت در شما افزون شود.

 

 

 

سوال58  : سوال من در رابطه با قبولی دعا هست.چرا برخي مواقع هر چند با خلوص نيت دعا مي كنيم دعاي ما اجابت نمي شود؟

 

پاسخ : دعا اين نيست كه از خدا بخواهيم كاري را براي ما و به جاي ما انجام دهد بلكه دعا بسيج همه نيروهاي دروني است براي رسيدن به مقصودي كه آن مقصود از خير و خوبي و حقيقت برخوردار است. بنابراين هر دعايي يك دستور العمل است كه چنين بايد كرد و چنان نبايد كرد و بدين سان ما در هر دعايي وظيفه اي بر دوش داريم كه بايد انجام دهيم و آنگاه منتظر رحمت خدا باشيم و چه بسيار باشد كه آنچه از خدا مي طلبيم در صلاح و خير ما نيست و اين خود سعادتي است كه آن دعا به جايي نرسد . البته خدا بندگان را به گونه هاي مختلف در زندگي مي آزمايد تا در اين آزمايشها فرد پخته تر و آگاه تر شود و نهايتاً از خود به خدا برسد.

 

 

 

سوال59  : میخواهم بدانم که نظر شما درباره فراماسيون چیست، نمی دانم باید با دشمن بیرونی جنگید یا با دشمن دروني ؟

 

پاسخ : اگر ما جنگ درون را كه حقيقت جنگ با اهريمناني چون تكبر و خودخواهي و حرص و آز و حسد و غرور و خودنمايي و رياكاري و بي انصافي است با موفقيت به اتمام رسانيم رابطه ما با بيرون نيز مشخص خواهد شد و خواهيم دانست كه در بيرون نيز بايد همين گونه با اهريمنان مبارزه كنيم الا آنكه اين مبارزه به صورت جنگ متقابل اغلب ميسر نيست زيرا اهريمنان خود را تا دندان براي جنگ و كشتار آماده كرده اند و رحم و شفقتي نيز ندارند. آنچه ما مي توانيم به تدريج به آنها بدهيم فرهنگ و آگاهي و عبرت است از راه گفتن و نوشتن و بيش از همه از راه نشان دادن نمونه يك انسان خوب. سلاح هاي ديگر چون تبليغات و توپ و تانك نزد ايشان به وفور وجود دارد بنابراين امروز در جهان بايد با جهل و تعصب از راه روشن كردن چراغ معرفت و محبت مبارزه كرد ، بدون كينه خواهي و فقط براي آنكه انسانهاي اهريمن خو را به جانب خوبي باز گردانند .

 

بدين روش اگر افراد بسياري به مبارزه برخيزند با صلاح خوبي و نيكويي و ارائه نمونه هاي انسان محبوب و پسنديده و پرهيز از پيوستن به ظالمان و دوري از بدكاران و بدانديشان اي بسا كه جهان روي در صلاح كند و كارها به سامان تر شود. البته خداوند وعده كرده است كه بدان را به جزاي اعمالشان خواهد رساند اما نبايد كارها را به خدا واگذار كرد و از مسئوليت شخصي گريخت بلكه ما بايد هرچه از دستمان بر مي آيد در جهت تعاون در كار خير و عدم شركت در هر گونه بدي انجام دهيم و اگر اهل قلم و زبان هستيم نيز آن قلم و زيان را در همين راه به كار اندازيم.

 

 

سوال 60:  چندين سال است كه كتابهاي شما را مي خوانم و به سخنرانيهايتان گوش مي دهم و لذت مي برم. مدتي است كه شبكه چهار سيما سخنرانيهاي تكراري از شما پخش مي كند. آيا مي توانم در يكي از سخنرانيهايتان شركت كنم؟

پاسخ: تلويزيون ايران برخي سخنرانيهاي ضبط شده در دانشگاه ها و مراكز گوناگون در داخل و خارج كشور را تهيه كرده و آرشيوي از سخنرانيهايم را دارد كه در هر زمان بنا به تشخيص خود و بدون اطلاع يا هماهنگي قبلي با اينجانب اقدام به پخش قطعاتي از آنها مي كند كه معمولاً كوتاه تر از اصل سخنراني است. از دي ماه 1387 به بعد هيچ سخنراني داخل كشور نداشته ام و بيشتر وقت خود را صرف نوشتن كتاب كرده ام و در آينده نزديك نيز قصد سخنراني ندارم.

 

سوال  61: نظر شما در مورد ابيات ذيل چيست؟

 

آن خطاط سه گونه خط نوشتي

يكي او خواندي ، لاغير

يكي هم او خواندي هم غير او

سوال36  : اگر دنیا، برزخ، آخرت و ... را به شکل یک سیستم ببینیم، آیا راه خروجی  از این سیستم وجود دارد به شکلی که هنوز ماهیت خود را به عنوان یک انسان حفظ کرده باشیم؟


پاسخ: آري آدمی می تواند از همه مدارج هستی و از همه سیستمها بیرون جهد و به قول نظامی خطاب به انسان گوید:


دور تو از دایره بیرون تر است

از دو جهان قدر تو افزون تر است


در کتاب "در قلمرو زرین" و نیز در کتاب "در صحبت مولانا" در گوشه و کنار آن به این نکته مکرر اشاره شده است که آدمی به تعبیر شکسپیر موجودی شگفت و نامتناهی است و هیچ حد و مرزی برای پرواز او وجود ندارد.




سوال   62: شما در یکی از اشعارتان گفته اید :

آنچه حق آموخت آدم را ز اسماء جمال و آنچه آدم خواند بر افرشتگان دانم که چیست

منظور از اين بيت چيست؟ یعنی حضرت حق تمام احوالات ,علوم و اسرارعالم و... را به انسان آموخت وسپس به اراده او انسان آنها را فراموش کرد و او در این عالم مثلا با یادگیری علوم سعی در یادآوری آنها دارد ؟ آیا معنی انسان کامل این است که او تمام این اسما را به یاد آورده است؟


پاسخ: نظريه تذكر در علم بدين معني كه انسان به مقتضاي ذات و آدميت در آغاز آفرينش همه چيز را مي دانسته و در اين عالم از طريق مطالعه و شنيدن سخن حكيمان خاطرات پيشين خود را به ياد مي آورد ، از افلاطون است و بسياري از حكماي اسلامي و عرفا نيز اين نظريه را تائيد كرده اند و اينكه خداوند همه اسماء را به آدم آموخت چنين تفسير شده است كه در فطرت آدميزاد كه همان فطرات الهي است جوهر همه علوم و معارف نهاده شده و هر چه انسان بيشتر احوال فطرت را به ياد آرد به انسان كامل نزديكتر است و مي توان گفت هر انساني گوشه اي را به ياد مي آورد و به طور كلي انسانيت با اينگونه يادآوريها در مسير رشد و تكامل است.شيخ محمود در گلشن راز مي فرمايد:

در آن روزي كه گِلها مي سرشتند

به دل در قصه ايمان نوشتند

كلام حق بدان گشته است منزل

كه يادت آورد از عهد اول


سوال   63: آیا امكان دارد در راه عرفان اسلامی موجودات غیر ارگانیک از قبیل جن و ارواح سرگردان به انسان حمله کرده و او را در معرض وسوسه ها و بیماریها قرار دهند تا از پیشروی انسان در مسیر کمال جلوگیري کنند؟


پاسخ: ارواح و اشباح و اجنه و حتي فرشتگان و جبرييل و ميكائيل همه بخشي از وجود آدمي را تشكيل مي دهند و چنين نيست كه موجوداتي شرير و بدخواه از بيرون به سالك راه حمله كنند بلكه هر وسوسه و بيماري از نفس آدمي سرچشمه مي گيرد و از درون به آدمي حمله مي كند مانند حرص و تكبر و حسد و آز و طمع كه همه ديوها و غولهاي راه سالكند . به همين جهت مبارزه با نفس كه همان خودخواهي است شرط اصلي سير و سلوك به سوي خدا است و جز همان نفس دشمن ديگري مزاحم راه نخواهد شد.

نفس كشتي باز رستي ز اعتذار

مر تو را دشمن نماند در ديار (مثنوي)


سوال  64: منظور از آيه زير چيست؟

صبغة اللّه و من احسن من اللّه صبغة؛ رنگ آمیزی خداست  و هیچ رنگی خوشتر از ایمان به خدای یکتا نیست


 پاسخ: مقصود از رنگ آميزي خداوند اصالت و جوهريت آفرينش است كه به بهترين رنگ و صورت متجلي شده است. خلعت طاووس رنگ خداست و گل سرخ و سبزه و چمن زار و ماه و خورشيد همه رنگهاي خداوند هستند و هر آنچه خداوند آفريده است داراي فطرت و سرشتي است الهي كه از اصالت برخوردار است اما به تعبير مولانا آن شغالي كه در خم رنگرزي رفته و آب و رنگي پيدا كرده است و ادعاي طاووسي مي كند ، دعوي باطل مي كند .

خلعت طاووس آيد زآسمان

كي رسي از رنگ و دعوي ها بدان (مثنوي)


سوال   65:میخواستم بدانم منظور از من چیست؟ یا مرجع من کیست؟ ما وقتی از خود صحبت می کنیم می گوییم دست من چشم من ولی واقعا این من چیست که با ما غریب است برخی میگویند روح ماست ولی ما وقتی از روح هم صحبت میکنیم میگوییم روح من یعنی روحی که مال من است.حال سوال اینجاست این من که برای من خیلی غریب و گاهی دردسر ساز و ناشناخته است چیست؟ ایا نفس ماست یا ودیعه ای که خدا در وجود ما گذاشته یا وجود ماست و از کجا امده و معلول کدام علت است؟

پاسخ:  من" از رازهاي آفرينش است و هر كه او را بشناسد خدا را نيز خواهد شناخت. مي توان گفت كه من سايه اي از وحدت خداوند است يا همان نفسي است كه خداوند در آدمي دميده است . در كتاب گلشن راز كه طي آن به بيست سوال از پرسشهاي علماء خراسان پاسخ داده شده است يكي همين پرسش از "من" است كه چيست.

كه باشم من مرا از من خبر كن

چه معني دارد اندر خود سفر كن

پاسخ شيخ محمود اين است :

چو هست مطلق آيد در اشارت

به لفظ من كنند از وي عبارت

حقيقت كز تعين شد معين

تو او را در عبارت گفته اي من

من و تو عارض ذات وجوديم

مشبكهاي مشكات وجوديم

توضيح اين ابيات در مقدمه كتاب گلشن راز نوشته اينجانب به اختصار آمده است.



سوال  66: با توجه به یگانگی وجود خداوند آیا میتوان علم (عقل) و عشق را از هم جدا دانست؟ اگر نمی توان ، پس چرا همه جا صحبت از ناتوانی عقل در مقابل عشق است؟


پاسخ: عقل وعشق مانند همه اوصاف ديگر آدمي از آفريدگار يگانه جهان سر چشمه مي گيرد و چون در ذات پروردگار دوگانگي نيست به ناچار بايد گفت در ذات او عشق و عقل درهم آميخته اند و يك حقيقتند الا آنكه در انسان مراتب ادراك آدمي را در هوشياري و آگاهي عقل خوانده اند و در وجد و مستي و بي خويشي عشق مي نامند. عشق مرتبه مستي عقل است:

عقل در آن دايره سر مست ماند            عاقبت از صبر جمله تهي دست ماند

ديوانگان خود را مي بست در سلاسل   هر كجا كه عاقلي بود اينجا دم از جنون زد (سعدي(

و عاقل ترين عاقلان كسي است كه عاشق شود و توان گفت آنها كه عاقل بودند ديوانه شدند و عاشق شدند. آنها كه عقل نداشتند يا عقل ايشان در مراتب نازله قرار داشت هرگز به عشق حقيقي نرسيدند. اگر چه عشق را در مراتب نازله با همان عقل ناقص مي توانند درك كنند.


سوال  67: منظور از شفاعت چيست؟ مگرمي شود انساني گناه كرده وبه خاطرزيارت قبور ويا توسل به ائمه گناهش بخشيده شود پس عدالت الهي دراينجا چگونه مطرح مي شود ؟


پاسخ: معناي واقعي شفاعت برخورداري انسان از انگاره هاي زندگي قدسيان است و اگر ايشان واسطه مغفرت گناهان شوند بدين معنا است كه به واسطه پيروي از هدايت آنان آدمي مورد رحمت پروردگار قرار گيرد. در قطعه شماره 148 در كتاب "در صحبت قرآن" در دو صفحه اول اشاره اي به معناي شفاعت كبري پيامبر شده است اگر علاقه مند باشيد مي توانيد به آن متن مراجعه فرمائيد.

معناي توسل به ائمه جز اين نيست كه ما از شيوه زندگي و سخنانشان بهره گيري كنيم و در حقيقت با توسل به سيره و خلق و خوي ايشان ما نيز به فضيلتي دست يابيم.



سوال  68: آیا شما عرفان حلقه را قبول دارید و آیا اصلا صحیح است که در فعالیتهای این گروه مثل فرادرمانی شرکت کنیم یا نه؟


پاسخ: توصیه اینجانب به پرسندگان اینگونه سوالات پیوسته این بوده است که آدمی بهتر است در هیچ حلقه و گروه و دسته ای خود را محدود نکند بلکه به هدایت فطرت خویش و فرهنگ جهانی و در راه راست حرکت کند و هر دسته و گروهی نیز اگر سخن حقی داشته باشد که با عقل و منطق سازگار باشد بپذیرید.




سوال  69: آیا شما به پیشگوئی به هر طریق اعتقاد دارید؟


پاسخ: در قرآن آمده است که هیچ کس غیر از خدا غیب نمی داند و توصیه بزرگان این بوده است که ما بیش از آنکه به پیشگویی ها گوش فرا دهیم بدنبال شناخت عوامل مختلف حوادث باشیم و راه درست را بر گزینیم و خود را مسئول کارهای خود بدانیم و این شیوه برای پیشرفت بشر در علم و هنر و اخلاق همیشه کارگشا بوده است. در عین حال امکان اینکه درباره حادثه ای بتوان پیشگویی کرد در این عالم شگفت انگیز دور از باور نیست اما چنانکه اشاره شد بهتر است با چراغ عقل و دانش پیش رویم زیرا تاریخ نشان داده است که چه بسیار سخنان نادرست و بی مسئولیت در گفتار پیشگویان آمده و راه به جایی نبرده است. گویند انوری شاعر معروف که منجم نیز بوده است پیشگویی کرده بود که در فلان روز معین بادهای سخت و طوفانهای سهمگین خواهد وزید و شهر را به ویرانی خواهد کشید در حالیکه در همان روز مردم به پشت بامها رفتند و شمع بدست گرفتند و هوا چنان آرام بود که حتی شمعی خاموش نشد. شاعری دو بیت زیر را درباره پیشگویی انوری سروده است:

گفت انوری که در اثر بادهای سخت

ویران شود سراچه و ملک سکندری

در روز حکم او نوزیدست هیچ باد

یا"مرسل الریاح" تو دانی و انوری


سوال  70: در سوره حجر آیه 39 که شیطان به خداوند می گوید به خاطر آنکه مرا گمراه ساختی انسانها را فریب خواهم داد. سوالم این است که آیا خدا شیطان را گمراه ساخت ؟


پاسخ: این بحث را نمی توان در چند جمله کوتاه روشن کرد. اگر علاقه مند باشید شاید بتوانید با مراجعه به توضیحات کتاب "گزیده فیه ما فیه" درباره نافرمانی شیطان مطالبی بخوانید و همچنین در کتاب "در صحبت قرآن" با مراجعه به فهرست اول آن می توان مطالب روشن تری در این زمینه بدست آورد.


سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 970
 بازدید امروز : 572
 کل بازدید : 1399582
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/3435
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.