| چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦ |
فهرست اصلی
ثبت نظرات

 

ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
اوقات شرعی
گزارش اتحاديه UPR(ژنو)

به نام خدا

این گزارش از سوی " اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی " در مورد وضعیت اقلیت های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران ، بویژه چهار سال اخیر آماده شده است که به (UPR)  2014   ( بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در  سازمان ملل ) ارسال شد . 

قابل ذکر است در هر چهار سال یکبار سازمان ملل به بررسی وضعیت حقوق بشر 16 کشور می پردازد . امسال در شهریور 2014 وضعیت حقوق بشر در ایران اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد .شایان ذکر است ، یو پی آر قبلی جمهوری اسلامی ایران در سال 2010 انجام شد که پیشنهاداتی از سوی کشورها و سازمان ملل جهت بهبود حقوق بشر ، به ایران توصیه گردید . در این میان سازمانهای غیر دولتی نقش موثری در ارائه اطلاعات صحیح و واقعی به سازمان ملل بر عهده دارند . اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی  بر آن است تا با ارائه گزارشی شفاف ، واقعی و علمی ، سیاه نمایی دشمنان را نسبت به جایگاه اقلیت های مذهبی در ایران خنثی ساخته و افکار عمومی را نسبت به آزادی اقلیت های مذهبی در انجام مراسم و آداب و رسوم خود روشن سازد  .

اهم گزارش یوپی آر اتحادیه به شرح ذیل می باشد :

گزارش ارائه شده از سوی اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی

به بررسی دوره ای جهانی

بیستمین جلسه گروه کار یوپی آر؛ اکتبر - نوامبر 2014

جمهوری اسلامی ایران

خلاصه اجرایی:

این گزارش با احترام ، از سوی اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی به بررسی جایگاه و وضعیت اقلیت ها و پیروان ادیان توحیدی در ایران پرداخته است . انجمن ما بر اساس پژوهش های خود نتیجه گرفته گرچه جمهوری اسلامی ایران ، در سالهای قبل و بویژه از سال 2010به بعد ، تلاش های همه جانبه ای را در راستای بهتر شدن وضعیت اقلیت ها انجام داده ، با این حال موضوع وضعیت اقلیت ها نیازمند بررسی و توجه بیشتری می باشد  .

در این گزارش به مشارکت سازمانهای مردم نهاد بویژه پیروان ادیان توحیدی و اقلیت های مذهبی در رفع مسائل و مشکلات حقوقی ، مدنی ، سیاسی و اجتماعی بویژه زنان اقلیت  پرداخته شده و در نهایت پیشنهاداتی برای حرکت ایران در راستای رفع مشکل اقلیت ها ی مذهبی و همچنین پاسخگویی به پیشنهادات ارائه شده در نخستین دوره از یو پی آر(  UPR) این کشور ارائه شده است .

برخی از این پیشنهادات عبارتند از:

درخواست از دولت ایران برای توجه به قانون اساسی  بویژه قوانین مربوط به اقلیت های دینی

تعامل واستفاده از تجربیات سازمان های بین المللی و سازمان های غیر دولتی کشورهای دیگر

آموزش نیروهای دولتی و همچنین افکار عمومی برای درک بهتر مشارکت اجتماعی  و مدنی اقلیت های مذهبی  

واژگان کلیدی :

    اقلیت‌ها، مذهب، زنان، مدنی، سیاسی، حقوقی، اشتغال، اجتماع، مشارکت، ارامنه، یهودیان، آشوریان 

معرفی سازمان :

1.اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی ، تشکلی غیر دولتی ، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که فعالیت خود را در سال 2012 با هدف تغییر رویکردهای جامعه جهاني نسبت به مقوله زن و خانواده و ارتقاء جايگاه انسانی زن بر اساس فرهنگ دینی ، تعمیق، تثبیت مبانی ارزشی، اعتقادی و اخلاقی و حقوقی مشترک ادیان در حوزه زنان در ایران آغاز کرده است . علاوه بر این ، تلاش جهت برطرف کردن قضاوت‌ها، پیش‌داوری ها و ذهنیت‌های منفی که به دین نسبت داده می شود در مقوله زن و جایگاه اجتماعی او از طریق مناظره،گفتگو و فرهنگ سازي و... . از اهداف اتحادیه می باشد . همچنین ترویج الگوهای عملی زنان نمونه ادیان توحیدی نظیر حضرت فاطمه (س)، حضرت مریم، و... در جامعه بین المللی هدف اصلی این اتحادیه است . اشتراک ادیان الهی بر اساس همکاری زنان پیرو ادیان توحیدی از دیگر اهداف اتحادیه می باشد ؛چرا که موضوع اصلی فعالیت اتحادیه در حوزه  های دینی، فرهنگی، حقوقی واجتماعی است و جامعه هدف زنان پیرو ادیان  توحیدی هستند . علاوه بر این از دیگر اهداف این مرکز  ارتقاء توانمندیهای زنان و خانواده به منظور کاهش آسیب های فردی و اجتماعی است.

2.از جمله فعالیتهای اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی ، برگزاری نشست  ها، اجلاس  ها، همایش های بین االمللی با دعوت از اساتید، خبرگان، و نظریه پردازان ادیان توحیدی در موضوعات مربوط به زنان در جامعه بین المللی از طریق رسانه ها، و پیگیری اخبار مربوط به زنان است .

توصیه های مبنایی :

3.این گزارش بر مبنای پیگیری پیشنهاد های ذیل که در جریان دور نخست (upr) ایران در سال 2010 ارائه شده ، تهیه شده است:

1- ارتقاءو حفظ حقوق اقلیت های مذهبی به رسمیت شناخته شده (ارمنستان)

2-حمایت از حقوق اقلیت های مذهبی (دانمارک)

3- به مشارکت گذاشتن تجربه های مربوط به حفظ میراث فرهنگی اقلیت ها ( ارمنستان)

      وضعیت توصیه در گذشته ،حال ،آینده مطلوب:

4. بيش از چهار هزار سال است كه اقوام آشوري  و ارمني بعنوان مسيحيان و كليميان و زرتشتيان بعنوان اصلي ترين غيرمسلمانان ايراني، در ایران و در کنار هموطنان مسلمان خود در کمال آرامش زندگي مي كنند. نگاهی به گذشته اقلیت های مذهبی در ایران قبل از انقلاب ، نشان می دهد مشکلاتی در مطرح نمودن اقلیت های مذهبی وجود داشته است ؛ چنانکه در قانون اساسی رژیم سابق، از اقلیت های دینی به عنوان کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان مقیم ایران نام برده شده بود که این نقیصه در قانون اساسی جمهوری اسلامی رفع شد و با عنوان ایرانیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی نام برده شدند.

ايران كشوري با باورهاي ديني است. بدين لحاظ كليه ايرانيان براي اقليتهاي ديني رسمي  كشور، احترام خاصي قائل هستند. براساس قانون اساسی، تمام مردم ایران صرفنظر از دین و نژاد از حقوق برابر شهروندی برخوردارند و افزون بر آن پیروان ادیان توحیدی در احوال شخصی براساس موازین دینی خود عمل کرده و هیچ محدودیتی ندارند. اقليتهاي ديني رسمي ايران پس از انقلاب از حقوق و آزاديهاي اساسي برخوردارند كه پايه آن در قانون اساسي پيش بيني شده است. در قانون اساسي تدريس دين، زبان اقوام و صاحبان اديان به رسميت شناخته شده است.

6.در اصل شصت وچهارم قانون اساسي براي جامعه مسيحيان ارمني دو نماينده ، و مسيحيان آشوري، كلداني و زرتشتي و كليمي ، هر كدام يك نماينده در پارلمان در نظر گرفته شده است. اگر جمعيت اقليتهاي ديني به هر دليل از جمله مهاجرت از حد نصاب مورد نظر نيز كم تر شود، باز هم طبق اين قانون پنج كرسي در پارلمان براي نمايندگان آنها در نظر گرفته خواهد شد .

7. تاکنون سالهاست كه محاكم كشور مكلف به رعايت مقررات احوال شخصيه اقليتها كه شامل: ارث، وصيت، ازدواج و طلاق مي باشد؛شده اند و در چنين فرضهايي محاکم مقررات مربوط به دين آنها را عيناً اجرا مي كنند .

8. اماكن اقليتهاي ديني، مانند باشگاه آرارات و انجمن آشوريان تهران، پذيراي بازار عيد نوروز و بهار بوده كه با حضور مسلمانان و غير مسلمانان ، بدون هيچگونه محدوديتي برگزار مي شود.همچنین هر يك از صاحبان اديان داراي اماكن مقدسه اي هستند كه در برخي موارد هزينه مرمت و نوسازي برخي از آنها توسط دولت تأمين مي شود.

9. در كل بالغ بر 300 كليسا ، 70 كنيسه  تاريخي و 50 کنیسه فعال و حدود 20 آتشكده زرتشتي وجود دارد كه برخي از آنها داراي سابقه تاريخي بوده و به ثبت يونسكو نيز رسيده اند. در سال‏هاي اخير نزديك به 40 كليسا با حمايت و هزينه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مرمت و بازسازي شده است و تاكنون حدود 27 كليسا و زيارتگاه ويژه اقليت‏هاي ديني در فهرست ميراث ملي و تاريخي كشور به ثبت رسيده است.

10 . 10 محل عرضه گوشت با ذبح یهودی، 4 رستوران و بیش از 20 سازمان فرهنگی و نهاد غیردولتی NGO کلیمیان فعال است.

11. در حال حاضر ايرانيان غير مسلمان در كمال آزادي به مراسم مذهبي ،اجتماعي و سياسي  خود عمل  مي كنند. انجمن ها و تشكلات  عديده اي عهده دار امور مذهبي و اجتماعي ايرانيان غير مسلمان هستند كه همگي ثبت رسمي شده و با مجوز قانوني به فعاليت مي پردازند. هيات مديره اين تشكل ها با رأي مستقيم اعضاء خود اقليتهاي ديني انتخاب مي شوند و دولت همه ساله پروانه هاي فعاليت آنها را به نام اعضاء جديد تمديد و صادر مي نمايد.

 12.مسیحیان ایران در کمال آزادی مراسم دینی خویش اعم از اعیاد عید پاک ،کریسمس و سال نو میلادی را برگزار میکنند. در ایران به لحاظ اینکه یکشنبه روز کاریست وجمعه روز تعطیلی رسمی است  ،در برخی از کلیسا ها مراسم عشاء ربانی  علاوه بر ایام یکشنبه حتی در روزهای جمعه نیز برگزار میشود تا مشتاقان و مومنین شاغل بتوانند از این مراسم فیض ببرند. هموطنان کلیمی و زرتشتی نیز با فراخ خاطر جشنهای پسح ، سال نو عبری (روشن هشنا)،سده ، مهرگان، فروردینگان و غیره را برگزار میکنند .

13. پس از انقلاب تعداد زنان ایرانی یهودی که به دانشگاه رفته اندافزایش یافته است و امروزه  بیش از 70 درصد زنان اقلیت مذهبی دارای تحصیلات دانشگاهی بوده ، بیش از 90 درصد  اعضای یهودی یا دانشجو بوده و یا دانشگاه را تمام کرده اند و حداقل چهار نفر در دانشگاهها بعنوان دستیار یا استاد مشغول بکار می باشند.


14.همه ساله در دو نوبت المپیاد ورزشی مسیحیان در تهران و ارومیه برگزار میشود. شایان ذکر است که دولت برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم کمک هزینه ای را از بودجه کشور به این موضوع تخصیص میدهد. فرزندان اقلیتهای دینی رسمی ایرانی در رقابتهای تحصیلی و آزمون ورودی دانشگاه ها ، سوالات مخصوص دین و مذهب خویش را پاسخ میدهند و از نظر احتساب نمره قبولی تفاوتی میان ایشان و سایر هموطنان مسلمان وجود ندارد.

15. پزشکان،مهندسین و وکلاء غیر مسلمان در ایران مشغول به کار هستند و هیچ مانعی در مراجعه مسلمانان به آنها وجود ندارد.

16. جامعه‌ ايراني مترصد رفع مشکلات و مسائل غير مسلمان است . مي توان به بحث برابري ديه اقليتهاي ديني رسمي كشور كه با فتواي صريح و مستقيم آیت الله خامنه ای رهبری ایران اشاره کرد که در سال 2003 ميلادي ؛منجر به گنجاندن يك تبصره در قانون مجازات اسلامي گرديد.

17. گرچه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب به مسائل اقلیت های مذهبی بویژه زنان پیرو ادیان توحیدی اهتمام ویژه ورزیده ،با این حال موضوعاتی همچون تحریم ها می تواند در این راستا مشکلاتی را بوجود آورد . از نگاه اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی مطلوب آن است که در روند سند پنجم توسعه مسائل مختلف اقلیت های مذهبی تحت کنترل و نظارت دقیق نهادهای دولتی و غیردولتی درآمده باشد . 

روش شناسی ( روش گردآوری اطلاعات):

18. برای ارائه این گزارش ، اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی ، روشهای متفاوتی را به کار گرفته است : مطالعه سیاسی و قانونی ( ارزیابی سیاست ها و قوانین داخلی و بین المللی بویژه در موضوع مربوط به قانون حقوق اقلیت های دینی و بخصوص زنان در  عرصه های علمی و آموزشی و اقتصادی و اجتماعی )؛ بررسی یافته های تحقیقاتی (مطالعه کتابخانه ای ، مقاله ای ، رسانه ای ، و میدانی

19.در بررسی آماری در مورد مشارکت اجتماعی و اقتصادی اقلیت های دینی پس از انقلاب اسلامی بویژه طی چهار سال گذشته نشان از بهبود وضعیت اقلیت های مذهبی در ایران دارد . در چهار سال گذشته ، موضوع قوانین اقلیت های دینی در چند حوزه شاهد پیشرفت بوده است

حوزه تقنینی :

20. در سال 1391 در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد که به موجب آن حق انشعاب وبهاي مصرفي آب ، برق و گاز مساجد و معابد ديني اقليتهاي مذهبي رایگان شد .

حوزه اجرایی :

21.در سال 1389 مبلغ دومیلیارد و دویست تومان از طرف شهرداری تهران جهت ساخت سالن اجتماعات به آشوریان اختصاص یافت . ساخت این سالن تحت نظارت شهرداری و آشوریان تهران بوده است .

22. در سال 1390 به بیمارستان خیریه دکتر سپیر (مؤسسه خیریه یهودی) بودجه یک میلیون دلاری اختصاص یافت . این بیمارستان  مشخصا" بر روی مراقبتهای پیش و پس از زایمان جهت خانواده های کم درآمد تمرکز کرده است .در حال حاضر این بیمارستان برروی موارد پیشگیری از انواع سرطان فعال شده است .این فعالیت وابسته به کمک و همکاری دولت ایران و وزارت بهداشت می باشد . این بیمارستان محل رجوع تمامی افراد نیازمند ایران بدون توجه به دین و مذهب است. بیش از 90 درصد بیماران آن غیرکلیمی هستند.

23. در سال 1391 در تعیین بودجه سال ، مبلغ يك ميليارد ريال به اقلیت های دینی اختصاص یافت . 

24 .در سال 1391 توسط وزارت ورزش و جوانان مبلغ 100 میلیون تومان به جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان اختصاص یافت .

25. در سال 1392 از طرف شهرداری تهران مبلغ 130 میلیون تومان برای احداث پارک به اقلیت های دینی اختصاص یافت .

26. در سال 1392در مجلس شورای اسلامی 5 میلیارد تومان به بودجه فرهنگی اقلیتهای دینی اختصاص یافت . این مبلغ نسبت به سال گذشته 1 میلیارد افزایش داشته است .

27. در سال 1392 از طرف نهاد ریاست جمهوری معاونتی با عنوان «معاونت امور اقلیت های دینی و اقوام» تشکیل شد . در این معاونت مشاورانی از اقلیت های دینی حضور دارند که به کلیه امور اقلیت های دینی رسیدگی می کنند

28. طی سالهای 1388،1389 و 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مبلغ 38 میلیون تومان به سازمانهای غیر دولتی اقلیت های دینی اختصاص یافت .

29.گرچه در جمهوری اسلامی طی سه دهه پس از انقلاب تلاشهایی در جهت ارتقای مشارکت اقتصادی و اجتماعی اقلیت های مذهبی بخصوص زنان پیرو ادیان توحیدی صورت گرفته امیدواریم از این پس نیز حرکتهایی برای بهبود  وضعیت آنها انجام گیرد  . 

حوزه قضایی :

30. در سال 1391 بر اساس ماده 297 قانون مجازات اسلامی ، مصوب قبلی اصلاح گردید به نحوی که دیۀ مسلمانان و غیر مسلمانان برابر گردید .


31 . در سال 1392 به موجب قانون قوه قضائیه سرپرستی بچه های بی سرپرست اقلیت های مذهبی به غیر مسلمانان داده شد  .

حوزه سازمانهای مردم نهاد :

32.در چند سال گذشته ، با متعدد شدن سمن های فعال در بحث اقلیت ها و تمرکز آنان بر بحث حقوق ، مشارکت مدنی و سیاسی ، فضای به مراتب مساعدتری نسبت به گذشته نسبت به ارتقای اقلیت های مذهبی بویژه زنان ادیان توحیدی  شکل گرفته است .همچنین میزان مشارکت و همراهی افراد خیر در این حوزه در مدت زمان ذکر شده ، به مراتب بیشتر شده است . در این رابطه  چندین کارگاه عملی ، و سمینار در مورد مشکلات زنان اقلیت دینی و در ارتباط و همکاری با دیگر NGOها در ایران ، برگزار شده است .

چالش ها و مشکلات :

33.با وجود پیشرفت های ذکر شده و ارتقای فضای عمومی در این راستا ، هنوز مشکلات و چالش هایی در این زمینه وجود دارند که عبارتند از :

34.  تصویب بودجه در سال 92 برای اقلیت های دینی هنوز کامل پرداخته نشده ؛ این بدان جهت است که هنوز بودجه کل کشور صد در صد تصویب نشده و عدم پرداخت کامل بودجه اقلیت های دینی  نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است .

35. ارتباط سازنده بین یهودیان ایرانی و مردم غیر یهودی کمک نمود تا آنها در کشور و فعالیتهای جامعه  کوشاتر باشند ؛ اما متأسفانه امروزه امپریالیسم و صهیونیست با استفاده از تبلیغات سوء  و جو سازی ، تلاش می نمایند روابط سالم و دوستانه بین ایرانیان یهودی را با مسلمانان مخدوش نمایند.

36. باتوجه به سابقه تاريخي ، تمام اقوام ايراني و صاحبان اديان ؛ قرون متمادیست که خود را ايراني الاصل مي دانند اقليتهاي ديني ايراني در كنار ساير هموطنان مسلمان خويش در كليه مقاطع ، شانه به شانه در صحنه هاي انقلاب، دفاع مقدس و سازندگي و غيره حضور داشته اند و بدون چشمداشت از هيچ فداكاري كوتاهي نكرده اند.

گواه اين مدعا حضور بسیاری  از آزادگان است كه سالهاي اسارت را براي دفاع از ميهن به جان خريدند همچنين قبور مقدس شهداي اقليت هاي ديني  اعم از مسيحي، زرتشتي و كليمي است كه در هشت سال جنگ نابرابر از تماميت ارضي و جان و ناموس هموطنان خويش دفاع نمودند. اما متاسفانه جامعه غربي بدون شناخت دقیق از وضعيت اقوام و پیروان ادیان توحیدی در داخل ايران تلاش می نماید واقعیت های موجود را کتمان نماید و به استناد برداشت های شخصی خویش و سیاه نمایی های دشمنان ایران ،جایگاه اقلیت های دینی ایران را در عرصه بین الملل مخدوش نشان دهد .

37. در مقررات بین‌المللی بی‌احترامی به ادیان الهی و پیامبران جرم محسوب می‌شود. طبق همین قوانین اهانت به حضرت مسیح(ع) مجازات اعدام در پی دارد. بدیهی است اهانت کننده به پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز بر اساس همین قوانین باید مجازات شود . در صورتی که موارد مکرر توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص) و مبانی اعتقادی مسلمانان نه تنها از سوی مدعیان حقوق بشر محکوم نشده بلکه دنیای غرب قوانین تدوین شده خود را در این مورد نقض کرده است.

38. تحریمهای اتخاذ شده از سوی سران دول غربی و امریکا به بهانه محدودیت و مجازات دولت ایران  مصداق واقعی نقض حقوق بشر به شمار می رود . چراکه  مشکلات بسیاری را برای تمامی مردم ایران از جمله اقلیت های مذهبی در زمینه های مختلف از جمله درمان ،و دسترسی به دارو های حیاتی ، به بار آورده است .

 پیشنهادات و راهکارها :

39. مناسب است به منظور احترام به ادیان آسمانی ، قانون مقابله با اهانت به ادیان الهی در مجامع بین المللی تدوین شود. مجامع بین المللی باید با ادامه انتشار بیانیه‌های مختلف و محکومیت اقدام های غیر اخلاقی، مجامع بین‌المللی را مجبور به تدوین قانونی برای مقابله با اهانت به ادیان الهی کنند.

40. اعمال تحریم ها یکی از زشت ترین روش ها بر علیه حقوق حیاتی یک ملت است .در این رابطه هیچگونه تفاوتی میان برادران مسلمان و اقلیت های دینی دیگر ادیان وجود ندارد . حذف تحریم ها می تواند در راستای احقاق حقوق بشر و احترام به پیروان ادیان توحیدی  به شمار آید  .

41 . در راستای قانون اساسی موارد مختلف حقوق اقلیت های دینی در تمامی عرصه ها مد نظر قرار گیرد .

42. وضعیت زندگی ، اشتغال ، اجرای مراسم دینی ، فرصت های تحصیلی ، تسهیلات و خدمات اجتماعی ارائه شده ، به اقلیت های دینی بخوبی اطلاع رسانی شود تا افکار عمومی جهان به استناد واقعیات خود به قضاوت نشیند.                                                                                                

 

سایت های مرتبط
نظرسنجی
به نظر شما از نظر کیفی مطالب سایت چگونه است؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 930
 بازدید امروز : 400
 کل بازدید : 1404334
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/1719
تمامی حقوق این سایت برای این سازمان محفوظ می باشد.